Aby osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r., UE ogranicza emisje z samochodów, ponieważ transport drogowy odpowiada za jedną piątą emisji CO2 w UE. W czerwcu 2022 r. Parlament Europejski poparł propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą zerowej emisji z nowych samochodów osobowych i dostawczych do 2035 roku. Pośrednie cele redukcji emisji na rok 2030 wynosiłyby 55% dla samochodów osobowych i 50% dla dostawczych.
Holenderski eurodeputowany Jan Huitema (Grupa Renew), który jest autorem sprawozdania na temat zmiany unijnych norm CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych, udzielił w lipcu wywiadu na Facebooku na temat nowych przepisów dotyczących emisji. Ten artykuł opiera się na jego odpowiedziach.
Od 2035 r. wszystkie nowe samochody, które pojawią się na rynku, powinny być zeroemisyjne – nie mogą emitować CO2. Ma to zapewnić, że do 2050 r. sektor transportu stanie się neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla.
Tak, nadal będzie można jeździć obecnymi samochodami. Nowe przepisy nie znaczą, że do 2035 r. wszystkie samochody na drogach będą zeroemisyjne. Te przepisy nie obejmują istniejących samochodów. Jeśli teraz kupimy nowy samochód, możemy nim jeździć do końca okresu eksploatacji. Ale ponieważ średnia żywotność samochodu wynosi 15 lat, musimy zacząć w 2035 r., aby do 2050 r. wszystkie samochody były neutralne pod względem emisji CO2.
Tak, to wszystko nadal będzie możliwe. Jednak całkowite koszty posiadania – koszt paliwa, konserwacji, zakupu i ubezpieczenia – mogą wzrosnąć.
Najsilniejsza tendencja to pojazdy z napędem akumulatorowym, ponieważ całkowity koszt posiadania jest niższy niż w przypadku alternatyw. Na przykład produkcja paliwa wodorowego i e-paliw – wytwarzanych z energii elektrycznej i wodoru przekształcanych w benzynę syntetyczną – jest droższa, ponieważ wymaga dużej ilości energii elektrycznej. Z drugiej strony, akumulatory są ciężkie, więc niektóre pojazdy nie mogą być nimi łatwo zasilane, dlatego paliwo wodorowe lub e-paliwa mogą być dobrym rozwiązaniem dla statków, samolotów lub pojazdów ciężarowych.
Korzystanie z pojazdów z napędem elektrycznym jest bardziej opłacalne, ponieważ ceny energii elektrycznej są obecnie niższe niż ceny benzyny. Takie samochody wymagają też mniej konserwacji, dlatego całkowity koszt posiadania samochodu z napędem akumulatorowym jest taki sam lub niższy niż samochodu z silnikiem benzynowym lub silnikiem Diesla. Jednak dzisiaj ceny samochodów elektrycznych są wysokie. Nowe przepisy powinny wspierać konkurencję i zachęcać producentów pojazdów elektrycznych do inwestowania w badania i innowacje, co powinno obniżyć ceny.
Kolejną kwestią jest rynek samochodów używanych, który nie rozwinął się jeszcze dla pojazdów elektrycznych.
Tym zajmują się inne przepisy – takie jak dyrektywa w sprawie energii odnawialnej i nowe rozporządzenie w sprawie baterii – zapewniające, że proces produkcyjny jest neutralny pod względem emisji CO2, nie ma negatywnego wpływu na środowisko i że poddajemy baterie recyklingowi. Dużo pracuje się również nad innowacyjnymi akumulatorami, nie tylko do samochodów.
Producenci pracują obecnie nad samochodami o zasięgu większym niż 600 kilometrów. Poprawia się wydajność, dzięki czemu samochody wymagają rzadszego ładowania lub ładowania za pomocą zwykłej wtyczki w domu. Parlament Europejski niedawno uzgodnił swoje stanowisko w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych, aby zapewnić więcej stacji ładowania elektrycznego i tankowania wodoru.
Parlament i kraje UE osiągnęły porozumienie w sprawie ostatecznego kształtu przepisów w październiku 2022 roku.
Źródło: Parlament Europejski