Koncern Daimler AG i jego marka Mercedes-Benz zainwestowały w ostatnich 4 latach w Jaworze ponad 3 miliardy złotych. Na 50 hektarach powstała nowoczesna, inteligentna i zdigitalizowana fabryka czterocylindrowych silników benzynowych i wysokoprężnych oraz baterii elektrycznych (do pojazdów typu plug-in hybrid i czysto elektrycznych) do samochodów osobowych Mercedes-Benz.
Produkcja opiera się tu na zasadach Przemysłu 4.0. Jest zautomatyzowana (ok. 100 robotów i 220 pojazdów autonomicznych) i zdigitalizowana („cyfrowe bliźniaki”, AR i VR). To także pierwsza całkowicie bezemisyjna fabryka koncernu Daimler – zakład jest w 100% zasilany energią odnawialną z pobliskiej farmy wiatrowej Taczalin. Ciepło jest produkowane z biomasy.
Od listopada 2019 r. do dziś w Jaworze wyprodukowano już prawie 60 tys. silników diesla o mocy 110 kW/160 KM i 140 kW/190 KM. Z tutejszych taśm produkcyjnych zjeżdżają silniki do kompaktowych modeli Mercedesów Klasy A, CLA, GLA, B oraz flagowych modeli Klasy C, GLC, E i S. Docelowo fabryka będzie produkować 500 tys. silników rocznie, zwiększając wydajnie polski eksport.
Cieszymy się, że jaworska produkcja zwiększa bilans polskiego eksportu. Wszystkie silniki „Made in Poland” trafiają do naszych fabryk na świecie. Wkrótce to samo będziemy mogli powiedzieć o bateriach elektrycznych. Produkcja baterii do pojazdów plug-in hybrid rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu wraz z uruchomieniem pierwszej z trzech linii produkcyjnych. Kolejne dwie ruszą w pierwszym kwartale przyszłego roku. Docelowo jaworska fabryka będzie produkować ponad 100 tys. baterii do napędów typu plug-in hybrid i do pojazdów w pełni elektrycznych.
CEO Mercedes-Benz Manufacturing Poland - dr Andreas Schenkel
Oprócz uruchomienia produkcji baterii elektrycznych, spółka świętuje także zatrudnienie tysięcznego pracownika, a właściwie pracownicy. To ewenement w sieci fabryk Mercedesa, gdzie średnio udział kobiet w załodze nie przekracza 15%.
Nie ma innowacyjności bez różnorodności wieku, płci, pochodzenia czy wykształcenia. Innowacje powstają w zróżnicowanym kulturowo i społecznie środowisku. Polska jest krajem dość homogenicznym, ale dbamy o tę różnorodność np. aktywnie zachęcając do pracy kobiety. One doskonale sobie radzą w fabryce high-tech i stanowią już 40% całej załogi. To dowód na to, że udało nam się zmienić stereotypowe myślenie o tym, że przemysł i nowe technologie to obszary zarezerwowane dla mężczyzn.
Mercedes-Benz - dr Ewa Łabno-FalęckaJednym z flagowych, skierowanych do młodych kobiet, działań edukacyjnych spółki jest prowadzony od 2018 r. projekt „Girls GO Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię”. Adresatkami są uczennice liceów i techników powiatu jaworskiego, a jego celem – przekonanie młodych kobiet, że nowe technologie można oswoić i się nimi z powodzeniem posługiwać.
Źródło: Daimler