Wraz z szybkim rozwojem gamy zelektryfikowanych pojazdów ciężarowych, autobusów i silników, montaż akumulatorów jest warunkiem wstępnym przejścia na transport bez paliw kopalnych. Scania zamierza w związku z tym wprowadzać co roku nowe i aktualizowane produkty elektryczne, a do 2030 r. połowę sprzedaży opierać właśnie na nich.
W pełni rozbudowana montownia akumulatorów ma zatrudniać 550 pracowników i być wysoce zautomatyzowana od przyjęcia towarów, przez produkcję, aż po dostawę. Ogniwa akumulatorowe z Northvolt Ett, gigafabryki w północnej Szwecji, mają być montowane w moduły i pakiety dostosowane do modułowej produkcji Scanii. Mogą one napędzać ciężarówki na 1,5 miliona kilometrów, co odpowiada całemu okresowi życia ciężarówki.
Jestem niezwykle dumny ze wszystkich kolegów, którzy włożyli w to swoje serca i umysły. Dzięki działającej montowni akumulatorów mamy jeden z kluczowych czynników umożliwiających przyspieszenie przejścia na elektryfikację – mówi Christian Levin, prezes i dyrektor generalny Scania i TRATON GROUP.
Jessie Thorderud jest menedżerką ds. kadr i kultury w dziale Battery Assembly. Mimo że montaż akumulatorów jest wysoce zautomatyzowany, naprawdę wierzy, że pracownicy mogą coś zmienić:
Składamy się z pracowników z pięciu kontynentów we wszystkich grupach wiekowych. Mamy również dobrą kombinację współpracowników z doświadczeniem Scanii, a także pracowników zewnętrznych. Różne doświadczenia i perspektywy są i nadal będą kluczem do naszego sukcesu.
Ogniwa są łączone w moduły. Moduły są łączone w pakiety. Pakiety dostarczane są do końcowego montażu, gdzie są montowane na ciężarówkach Scanii.
Mamy dwie linie produkujące dla nas akumulatory, na których co sekundę zużywamy jedno ogniwo. Charakteryzuje się wysokim wskaźnikiem zużycia, wspieranym przez wysoce zoptymalizowaną obsługę materiałów za pomocą pojazdów prowadzonych automatycznie i wózków widłowych – mówi Tony Persson, dyrektor ds. produkcji akumulatorów.
Montownia akumulatorów jest strategicznie zlokalizowana w sąsiedztwie montowni podwozia, która została niedawno przeprojektowana, aby umożliwić równoległy montaż pojazdów z silnikiem elektrycznym i spalinowym. Bliskość między nimi ma gwarantować krótkie i wydajne przepływy.
Montownia akumulatorów ma jeszcze bardziej wzmocnić Szwecję jako centrum innowacji w branży, wraz z innymi inwestycjami wspierającymi tę transformację, takimi jak laboratorium akumulatorów i tory testowe dla pojazdów autonomicznych i zelektryfikowanych, wszystkie z siedzibą w Södertälje.
Źródło: Scania