To, co już dawno pojawiło się w domowych salonach i w smartfonie, trafia teraz do samochodów.
Czasy płaskich wyświetlaczy w samochodach się skończyły. Wprowadzając pierwszy na świecie zakrzywiony zestaw wskaźników, Bosch prezentuje nowy wymiar kokpitów samochodowych.
szef działu Car Multimedia - Steffen Berns
„Zakrzywiony“ zestaw wskaźników będzie miał swoją premierę w Innovision Cockpit w nowym VW Touaregu. Oznacza to, że Volkswagen zastępuje teraz analogową technologię wyświetlania swobodnie konfigurowanym, zakrzywionym wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości. W zależności od tego, co kierowca chce zobaczyć w danym momencie, ekran może wyświetlać duże mapy nawigacji, informacje dla kierowcy lub status systemów wspomagania. Sekretem ostrości i kontrastu wyświetlaczy jest nowy proces produkcyjny, dzięki czemu zestaw wskaźników odbija ponad cztery razy mniej światła, nawet w słońcu.
Wprowadzając cyfrowy wyświetlacz, który jest zakrzywiony na całej długości, Bosch chce udowodnić, że również zestaw wskaźników w samochodzie nie musi być płaski. Jego skrzywienie naśladuje naturalną krzywiznę ludzkiego oka. W rezultacie kierowca może znacznie lepiej odbierać lampki kontrolne i sygnały ostrzegawcze, nawet na krawędzi ekranu. Daje to również wyraźną przewagę nad zakrzywionymi monitorami spotykanymi w salonach, gdzie tylko jedna osoba może siedzieć pod właściwym kątem widzenia. Natomiast zakrzywiony zestaw wskaźników w pojeździe jest zawsze optymalnie ustawiony do wzroku kierowcy.
Zakrzywiony zestaw wskaźników oznacza dla kierowcy lepszy komfort i większe bezpieczeństwo. Jednocześnie ten rodzaj wyświetlacza zapewnia producentom samochodów większą swobodę projektowania i więcej miejsca na tablicy rozdzielczej.
- Steffen Berns
W dzisiejszych czasach producenci samochodów coraz częściej unikają stosowania mechanicznych przełączników, pokręteł i regulatorów. W zamian oferują duże monitory, które stoją bardzo wysoko na liście wybieranych opcji – podobnie jak zakrzywiony zestaw wskaźników Bosch. Pod swoją powierzchnią kryje on dużą liczbę wyświetlaczy cyfrowych, zajmując prawie dwa centymetry mniej miejsca niż ekran bez zakrzywienia o porównywalnej wielkości.
Prędkościomierz, mapy nawigacji i książka telefoniczna – treść wyświetlana w zestawie wskaźników na ekranie o przekątnej blisko 31 centymetrów (12,3 cala) jest określana przez kierowcę w zależności od sytuacji na drodze i osobistych preferencji. Zapewnia to inteligentny układ sterowania, który – niewidoczny dla kierowcy – jest ukryty na jednostce sterującej za tablicą rozdzielczą. Sprawia on, że kierowca zawsze widzi dokładnie zawartość ekranu, którą chce mieć na widoku. Na przykład wybiera pomiędzy dokładnymi informacjami na temat aktualnej podróży, mapą nawigacji, kontaktami telefonicznymi lub szczegółami aktualnie odtwarzanej listy utworów muzycznych.
Każda informacja może być wyświetlana na całym ekranie lub w połączeniu z innymi treściami. Każdy kto chce wyświetlić mapę nawigacji i jednocześnie listę telefoniczną obok tradycyjnego prędkościomierza może to zrobić w łatwy i wygodny sposób, dokonując tych wyborów z poziomu kierownicy wielofunkcyjnej lub ekranu dotykowego urządzenia multimedialnego. Możliwe jest również ukierunkowane powiększenie mapy nawigacji bezpośrednio w zestawie wskaźników – kolejnej nowatorskiej funkcji, która zadebiutuje w Innovision Cockpit Touarega.
Wibracje, wahania temperatury, podatność na awarie – wymagania stawiane samochodowym wyświetlaczom pod względem jakości i odporności są wysokie. Ponadto, kierowca musi być w stanie niezawodnie odczytać wskazania ekranu, nawet gdy słońce świeci bezpośrednio na wyświetlacz. Właśnie dlatego w przypadku nowego zakrzywionego zestawu wskaźników Bosch zastosowano specjalny proces produkcyjny. Do tej pory proces ten był wykorzystywany do tworzenia ekranów płaskich, o wysokim kontraście nawet w jasnym świetle otoczenia.
We współpracy z partnerami Bosch po raz pierwszy stosuje ten proces w produkcji na dużą skalę także w przypadku zakrzywionego wyświetlacza do samochodu. Podczas optycznego klejenia (optical bonding), łączy się wyświetlacz ze szklanym panelem dotykowym za pomocą specjalnego kleju. Dzięki doskonałemu połączeniu dwóch komponentów, zestaw wskaźników odbija ponad cztery razy mniej światła. Dla kierowcy oznacza to, że nie jest on praktycznie wcale oślepiany, a wyświetlacz jest kontrastowy i wyraźny zarówno w bezpośrednim świetle słonecznym, jak i w ciemności.
Źródło: Bosch