Dział Reklamacji NGK po analizie wielu przypadków zgłaszanych przez klientów zwraca uwagę, że znaczna część zgłoszeń reklamacyjnych ma swoje podłoże w zanieczyszczeniu czujnika olejem. Te uszkodzenia nie są winą producenta czujników tlenu w związku z czym reklamacje, których przyczyną jest zanieczyszczenie sondy olejem są odrzucane.
Jaki jest mechanizm zanieczyszczenia sondy olejem? Za takie zanieczyszczenie odpowiedzialne są nieszczelne komponenty silnika, które są połączone tą samą wiązką przewodów elektrycznych. Za przykład może tu posłużyć nieszczelny czujnik ciśnienia oleju, przez który przesącza się niewielka ilość oleju silnikowego. Dalej przedostaje się on przez wiązkę elektryczną dzięki efektowi kapilarnemu. Dzieje się tak, ponieważ przewód elektryczny czujnika składa się z miedzianej skrętki składającej się z kilkunastu – kilkudziesięciu miedzianych drucików skręconych w przewód elektryczny.
Przewodem od czujnika olej przedostaje się aż do złącza sterownika silnika, gdzie rozprzestrzenia się po pozostałych stykach. Jednym z tych styków jest styk od czujnika tlenu w spalinach. Olej przedostaje się dalej dzięki efektowi kapilarnemu do czujnika tlenu od strony wiązki elektrycznej.
Czujnik tlenu porównuje ilość tlenu zawartą w gazach spalinowych z ilością tlenu znajdującą się w powietrzu (tak zwale powietrze referencyjne). Powietrze referencyjne z otoczenia przedostaje się do czujnika otworami wentylacyjnymi umiejscowionymi w okolicach wejścia przewodów do czujnika.
Jeśli olej przedostanie się przez otwory wentylacyjne do wnętrza czujnika to podczas pracy silnika zaczyna w nim gwałtownie odparowywać. Opary powstałe w ten sposób zawierają znacznie mniej tlenu, niż powietrze, które normalnie miałoby się tam znajdować. W ten sposób sygnał czujnika jest zafałszowany i zaniżony przez penetrację czujnika olejem. Sygnał po niedługim czasie spada do wartości zerowej, co oznacza, że czujnik jest zniszczony.
Zanieczyszczenie czujnika olejem można sprawdzić przez wzrokową inspekcję wnętrza złącza przewodów. Nawet jeśli na pierwszy rzut oka styki wydają się czyste, należy użyć szkła powiększającego za pomocą którego można dostrzec niewielkie ślady oleju wewnątrz styków.
Innym sposobem może być użycie papieru absorpcyjnego, który należy włożyć do styku i za jego pomocą sprawdzić, czy jest tam olej. Nawet najmniejszy ślad oleju świadczy o problemie związanym z zanieczyszczeniem sondy.
Sama wymiana czujnika to za mało. Konieczne jest zidentyfikowanie źródła przedostawania się oleju i wyeliminowanie przyczyny. W przeciwnym razie nowa sonda zostanie uszkodzona po niedługim czasie. Firma NGK Spark Plug stwierdza, że najczęstsze źródła przedostawania się oleju przez efekt kapilarny to uszkodzone czujniki ciśnienia oleju oraz nieszczelne zawory sterujące zmiennymi fazami rozrządu.