Za sprawą zezwolenia od niemieckiego Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KBA) system Automated Valet Parking opracowany przez firmy Bosch i Mercedes-Benz stał się pierwszą na świecie wysoce zautomatyzowaną funkcją parkowania bez kierowcy, spełniającą poziom SAE 4, która została oficjalnie dopuszczona do użytku komercyjnego. Postęp technologiczny zautomatyzowanej jazdy odgrywa kluczową rolę w mobilności przyszłości. Gdy pojazd i infrastruktura przejmą kontrolę nad jazdą i manewrowaniem, kierowcy będą mogli skupić się na innych rzeczach, zamiast tracić czas na szukanie miejsca parkingowego i manewrowanie w ciasnych parkingach.
Pierwsza na świecie zgoda na korzystanie przez klientów z naszej wysoce zautomatyzowanej i autonomicznej funkcji parkowania, opracowanej wspólnie z naszym partnerem technologicznym, firmą Bosch, pokazuje, że przywództwo w zakresie innowacji i „Made in Germany” idą w parze — mówi Markus Schäfer, członek zarządu kierownictwo Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii, odpowiedzialny za rozwój i zaopatrzenie – Po wprowadzeniu na rynek naszego systemu DRIVE PILOT poziomu 3, wkrótce będziemy oferować system poziomu 4 do parkowania z naszym INTELIGENTNYM PILOTEM PARKOWANIA – wszystko to jeszcze w tym roku. Naprawdę pokazujemy naszym klientom, jak technologia może ułatwić życie i odzyskać cenny czas.
Parkowanie bez kierowcy to kluczowy aspekt zautomatyzowanej mobilności. Wysoce zautomatyzowany system parkowania, który opracowaliśmy wspólnie z naszym partnerem Mercedes-Benz, pokazuje, jak daleko posunęliśmy się już na tej ścieżce rozwoju. Od parkowania bez kierowcy rozpocznie się codzienna zautomatyzowana jazda — mówi dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora biznesowego Mobility Solutions – Firma Bosch od samego początku stawiała na inteligencję infrastruktury w garażach. W związku z tym wyznaczyliśmy standardy w tym obszarze. W przyszłości naszym celem jest wyposażanie coraz większej liczby garaży w niezbędną technologię infrastruktury – w ciągu najbliższych kilku lat planujemy wykonać ich kilkaset na całym świecie.
Jesteśmy niezwykle zadowoleni, że wspólnie z naszymi partnerami z firm Bosch, Mercedes-Benz i lotniskiem w Stuttgarcie udało nam się opracować połączony system do parkowania bezdotykowego i bezdotykowego. Nasza platforma cyfrowa APCOA FLOW umożliwia rezerwację miejsc, bezdotykowy dostęp do garażu oraz automatyczne fakturowanie pobytu w garażu – mówi Frank van der Sant, członek zarządu i dyrektor handlowy oficer Grupy APCOA PARKING – Dla naszych klientów oznacza to ogromny wzrost wygody: pewność planowania, prawie zero straconego czasu, krótkie odległości do pokonania pieszo oraz bezkontaktowy i bezgotówkowy proces parkowania.
Jesteśmy dumni, że STR zostało wybrane na lotnisko tej światowej premiery — mówi Walter Schoefer, rzecznik zarządu firmy Flughafen Stuttgart GmbH, która zarządza lotniskiem w Stuttgarcie – Projekt pokazuje, jak innowacyjny jest nasz region. Zautomatyzowane usługi parkingowego naprawdę zwiększają komfort i wygodę naszych pasażerów oraz oszczędzają czas, zwłaszcza gdy się śpieszą i chcą po prostu szybko zostawić samochód na lotnisku.
Podjedź do garażu, wysiądź i wyślij pojazd na miejsce parkingowe, po prostu stukając w aplikację na smartfonie – usługa automatycznego parkowania samochodu nie potrzebuje kierowcy. Po opuszczeniu przez kierowcę garażu – aby zaoszczędzony czas poświęcić na coś innego – pojazd sam kieruje się na przydzielone mu miejsce i parkuje. Później pojazd wraca do punktu odbioru dokładnie w ten sam sposób.
Proces ten opiera się na interakcji między inteligentną infrastrukturą dostarczoną przez firmę Bosch i zainstalowaną w garażu a technologią motoryzacyjną Mercedes-Benz. Czujniki Bosch w garażu monitorują korytarz jazdy i jego otoczenie oraz dostarczają informacji potrzebnych do prowadzenia pojazdu. Technologia w pojeździe przetwarza informacje otrzymywane z infrastruktury na manewry podczas jazdy. W ten sposób pojazdy mogą nawet same wjeżdżać i zjeżdżać po rampach, aby przemieszczać się między piętrami w garażu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd hamuje i bezpiecznie zatrzymuje się. Dopiero gdy trasa jest czysta, jedzie dalej.
To właśnie w 2019 roku Bosch i Mercedes-Benz uzyskały pierwsze na świecie specjalne zezwolenie na obsługę systemu Automated Valet Parking przy użyciu pojazdów rozwojowych bez nadzoru człowieka w codziennej eksploatacji parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. Wydana obecnie homologacja wykracza poza to, umożliwiając komercyjną eksploatację pojazdami prywatnymi na parkingu P6 na lotnisku w Stuttgarcie. Podstawą homologacji jest prawo, które weszło w życie w Niemczech w lipcu 2021 roku, zezwalając na jazdę bez kierowcy zgodnie z SAE Level 4[1] dla pojazdów silnikowych (BMDV – Niemcy będą światowym liderem w dziedzinie autonomicznej jazdy).
Zastosowanie tego prawa do systemu parkingowego zostało wdrożone w ścisłej współpracy z niemieckim Federalnym Ministerstwem Cyfryzacji i Transportu (BMDV) oraz KBA. AFGBV (dyrektywa o autonomicznej jeździe), uchwalona przez wyższą izbę niemieckiego parlamentu 20 maja 2022 r., jasno określa kryteria niemieckiej ustawy o ruchu drogowym, które muszą spełniać pojazdy poziomu 4.
Firmy planują stopniowe wprowadzanie usługi parkowania bez kierowcy w garażu APCOA P6 na lotnisku w Stuttgarcie. Od dnia oddania do eksploatacji pierwsi klienci Klas S i EQS wyprodukowanych od lipca 2022 roku, których warianty pojazdów posiadają usługę INTELIGENT PARK PILOT[2] w ramach Mercedes me connect, którzy aktywowali tę usługę, będą mogli skorzystać z funkcji na parkingu P6. Po wcześniejszym zarezerwowaniu miejsca parkingowego w aplikacji Mercedes me kierowcy mogą zostawić pojazd w wyznaczonym miejscu. Gdy wszyscy pasażerowie opuszczą pojazd, aplikacja rozpocznie manewr parkowania. System parkingowy sprawdza, czy droga do zarezerwowanego miejsca parkingowego jest wolna i czy wszystkie pozostałe wymagania techniczne zostały spełnione. W takim przypadku kierowca otrzymuje w aplikacji powiadomienie potwierdzające, że inteligentna infrastruktura przejęła kontrolę nad pojazdem. Następnie mogą opuścić garaż. Pojazd uruchamia się automatycznie i znajduje własną drogę do miejsca parkingowego. Kiedy kierowca chce odebrać swój samochód z garażu, może go wezwać za pomocą polecenia ze smartfona. Następnie ich pojazd sam kieruje się do wyznaczonego obszaru odbioru.
[1] SAE J3016 definiuje sześć poziomów automatyzacji prowadzenia pojazdów drogowych (od poziomu 0 do poziomu 5). Poziom 4 określa: Pojazd może samodzielnie radzić sobie we wszystkich sytuacjach drogowych w określonych warunkach (np. na parkingu). Kierowca nie jest potrzebny.
[2] Usługa INTELLIGENT PARK PILOT z Mercedes me connect ma być początkowo dostępna w Niemczech dla Mercedes-Benz Klasy S Saloon, Saloon Long i Mercedes EQS, począwszy od modeli wyprodukowanych 07.2022 i później. Nie obejmuje to modeli Mercedes-Maybach i AMG. Wkrótce potem pojawić mają się modele Mercedes-Benz Klasy S Saloon, Saloon Long produkowane od 12.2020 r., z wyłączeniem modeli Mercedes-Maybach i AMG. Następnie również modele Mercedes EQS, z wyłączeniem AMG, produkowane od 04.2021 r. Gdy tylko INTELLIGENT PARK PILOT będzie dostępny dla konkretnego pojazdu, usługa ma pojawić się w menu usług aplikacji Mercedes me, gotowa do aktywacji. Aby korzystać z usług Mercedes me connect, użytkownicy potrzebują osobistego identyfikatora Mercedes me i muszą wyrazić zgodę na warunki korzystania z usług Mercedes me connect. Ponadto dany pojazd musi być zarejestrowany na koncie użytkownika. Po wygaśnięciu początkowego okresu użytkownicy mogą bezpłatnie przedłużać usługi, o ile usługi te pozostają dostępne dla tego konkretnego pojazdu. Pierwsza aktywacja usług jest możliwa w ciągu 1 roku od pierwszej rejestracji pojazdu lub użytkowania przez klienta, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Źródło: APCOA
Zdjęcie główne: Mercedes-Benz