Zawór sterujący przyczepy w pojeździe ciągnącym powoduje zasilenie układu hamulcowego przyczepy w sprężone powietrze. Steruje również układem hamulcowym przyczepy za pośrednictwem roboczego układu hamulcowego pojazdu ciągnącego oraz przez zawór hamulca postojowego i pomocniczego.
W pozycji jazdy sprężone powietrze przepływa z pojazdu ciągnącego do przyczepy i zasila zawór sterujący przyczepy w powietrze zasilające. Jednocześnie występuje ciśnienie z hamulca postojowego, który zwalnia hamulec przyczepy.
Podczas hamowania awaryjnego maksymalne ciśnienie hamowania dostaje się do zaworu hamulcowego przyczepy. Po zwolnieniu hamulca nożnego obwody hamulcowe pojazdu ciągnącego zostają odpowietrzone. Następnie następuje odpowietrzenie przez zawór sterujący przyczepy w przyczepie.
Po zaciągnięciu hamulca postojowego zawór sterujący przyczepy odpowietrza przyłącze parkingowe. Powoduje to ciśnienie w przewodzie hamulcowym prowadzącym do przyczepy, powodując jej przesunięcie do pozycji hamowania.
Podczas wymiany zaworu sterującego przyczepy należy upewnić się, że układ hamulcowy nie jest pod ciśnieniem. Ważne jest również, aby zawór był zamontowany odpowietrznikiem skierowanym w dół. Wskazane jest wtedy sprawdzenie systemu pod kątem działania i szczelności.
Źródło: DT Spare Parts