Prawidłowo działające zawieszenie samochodu spełnia wiele zadań. Zapewnia precyzyjne kierowanie i obsługę. Przyczynia się do bardziej stabilnej i wygodnej jazdy. Skraca drogę hamowania i chroni opony pojazdu przed nadmiernym zużyciem. Zawieszenie pomaga również poprawić ogólne bezpieczeństwo jazdy w szerokim zakresie warunków drogowych i pogodowych.
W przypadku nieprawidłowego działania, w tym zużycia lub uszkodzenia amortyzatorów i innych elementów, zawieszenie może nie zapewniać tych ważnych korzyści. Dlatego każdy element zawieszenia powinien być sprawdzany co 20 000 kilometrów lub przynajmniej raz w roku i natychmiast wymieniany w przypadku stwierdzenia śladów zużycia.
Jednak wymiana tylko zużytych elementów zawieszenia nie wystarczy. Mechanicy powinni pamiętać, aby wymieniać amortyzatory parami oraz o wykonaniu kompletnej naprawy, poprzez montaż nowych zestawów ochronnych i montażowych, które są kluczowe dla zapewnienia bezpiecznej, cichej, komfortowej jazdy i właściwości jezdnych samochodu.
W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak ważna jest wymiana obu amortyzatorów.
Głównym celem amortyzatora jest utrzymanie stałego kontaktu koła z nawierzchnią, zapewniając najlepszą przyczepność i kontrolę. Gdy pojazd napotyka nierówne nawierzchnie, zawieszenie porusza się pionowo, aby pomóc zachować stabilność, kontrolę i komfort pasażerów. Niezawodna przyczepność kół do nawierzchni jezdni zapewnia skuteczność przyspieszania i hamowania, a także stabilność w zakrętach na różnego rodzaju nawierzchniach. Aby pełnić te funkcje, każdy amortyzator musi być w pełni sprawny.
Aby zapewnić zrównoważone działanie zawieszenia, oba amortyzatory muszą znajdować się w równoważnym stanie roboczym. Ponieważ nowy amortyzator nie uległ jeszcze żadnemu zużyciu wewnętrznemu, praca ze starym amortyzatorem będzie skutkować nierówną charakterystykę tłumienia na osi, co może spowodować nadmierną kompensację nowego amortyzatora, zwiększając ryzyko jego uszkodzenia i przedwczesnego zużycia.
Dodatkowo w niektórych krajach zauważalna różnica w stanie amortyzatorów może spowodować, że pojazd nie przejdzie kontroli technicznej.
Monroe zaleca sprawdzanie amortyzatorów i kolumn co 20 000 km, a także podczas wszystkich rutynowych przeglądów. Mechanicy powinni zwracać uwagę na uszkodzenia przegubów kulowych układu kierowniczego i zawieszenia, słabą reakcję układu kierowniczego, wyciek płynu z amortyzatora lub obudowy kolumny amortyzatora, nierównomierne zużycie opon, nadmierne podskakiwanie pojazdu i przechyły podczas zmiany pasa.
Jeśli którykolwiek z tych objawów jest ewidentny, należy wymienić zarówno uszkodzony amortyzator, jak i odpowiednią jednostkę.
Właścicielom samochodów, którzy chcą przywrócić działanie zawieszenia do nowego stanu, Monroe gwarantuje wyjątkową jakość, wydajność i osiągi. Popularne amortyzatory Monroe Original wykorzystują tę samą technologię i są w większości przypadków produkowane w tych samych fabrykach Monroe, co oryginalne amortyzatory stosowane w milionach nowych samochodów osobowych.
Aby naprawa została wykonana prawidłowo za pierwszym razem, zawsze montuj nowe amortyzatory parami, a w stosownych przypadkach, używaj również nowych zestawów montażowych i ochronnych, aby uzyskać płynne, ciche, precyzyjne i długotrwałe działanie.
Źródło: Tenneco