Liczba pojazdów wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne stale rośnie głównie ze względu na jego bezsprzeczne zalety jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa, stabilności i komfortu prowadzenia. Niektórzy kierowcy wolą jednak zamienić zawieszenie powietrzne na standardowe oparte o sprężyny stalowe. Dlaczego tak się dzieje? W poniższym artykule przedstawiono argumenty za i przeciw takiemu rozwiązaniu.
Zawieszenie pneumatyczne zapewnia komfortową, miękką jazdę oraz automatyczne poziomowanie pojazdu, jednak są powody, dla których czasami warto zamienić zawieszenie na standardowe. Powód podstawowy jest prosty: koszty naprawy zawieszenia powietrznego. Jest to aspekt szczególnie istotny w przypadku samochodów starszych, w których koszt naprawy może czasem przekraczać ich wartość, a oczekiwany pozostały czas ich eksploatacji nie jest zbyt długi. W takim przypadku, konwersja zawieszenia może się po prostu okazać opcją najtańszą.
Powodem drugim okazuje się czasem chęć właściciela pojazdu do zjechania z utartych szlaków czyli popularny off-road. Czasem mogą to być długie wyprawy w ekstremalnie niskich lub wysokich temperaturach, na terenach gdzie możliwości przeprowadzenia ewentualnych napraw są ograniczone. W takim przypadku konwersja również ma sens, gdyż eliminujemy gumowe, dość delikatne komponenty zastępując je trwałymi, stalowymi sprężynami.
Zdecydowanie jedną z największych wad konwersji zawieszenia jest pozbycie się wszystkich zalet „pneumatyki”, o których była mowa we wstępie, czyli bezpieczeństwa, komfortu i stabilnego prowadzenia które zapewnia ten rodzaj zawieszenia.
Jeśli planujemy holowanie ciężkich przyczep czy przewożenie znacznych ładunków powinniśmy zostawić zawieszenie pneumatyczne w pojeździe, aby korzystać z dobrodziejstw automatycznego poziomowania. Sprężyny zwojowe zapewniają doskonałe prowadzenie w określonym zakresie obciążenia. Jeśli będzie ono zbyt duże, sprężyny „siądą”. W konsekwencji zmniejszona przestrzeń amortyzacji wpłynie na komfort prowadzenia (twardsza jazda, dobijanie), wyważenie samochodu oraz czas reakcji układu kierowniczego. Nie można także zapominać o zaburzonej geometrii zawieszenia, która ma wpływ między innymi na zużycie opon.
Do pojazdów starszych oraz tych, z dużą ilością awarii pneumatyki, Arnott oferuje zestawy do konwersji zawieszenia zaprojektowane do konkretnych zastosowań. W zależności od marki i modelu, w ich skład wchodzą sprężyny oraz kolumny i/lub amortyzatory. Wszystkie zestawy Arnott zostały wyprodukowane w USA i przeszły rygorystyczne testy dla zapewnienia doskonałej jakości i komfortu przez wiele lat użytkowania. Co ważne, podczas ich montażu nie są konieczne żadne modyfikacje. Wiele zestawów jest zaopatrzonych w elektroniczne moduły obejściowe czyli EBM. Eliminują one kody błędów oraz ostrzeżenia z deski rozdzielczej pojazdu.
Źródło: Arnott