Zestawy łańcucha rozrządu SWAG: Wystarczą na pół życia! | MOTOFAKTOR

Zestawy łańcucha rozrządu SWAG: Wystarczą na pół życia!

Już od początku ubiegłego stulecia wykorzystuje się łańcuch w głowicy do napędu wałków rozrządu.

Połowa nowoczesnych pojazdów jest wyposażona w takie rozwiązanie, reszta producentów korzysta z napędu paskiem rozrządu Niektórzy producenci – tacy jak Mercedes-Benz i BMW – pozostają wierni napędowi łańcuchowemu, także wielu azjatyckich producentów samochodów wykorzystuje to rozwiązanie. Również w mniejszych silnikach (Smart, Opel, VW) oraz w zespołach napędu hybrydowego montowane są łańcuchy rozrządu.

Łańcuch ma wiele zalet

W porównaniu do paska rozrządu łańcuchy odznaczają się stosunkową wysoką trwałością. Stosowane są wprawdzie paski rozrządu pracujące w kąpieli olejowej, które osiągają okresy pomiędzy wymianą do 240 000 km (lub 10 lat) – przykładowo silnik Forda 1.0 EcoBoost – jednakże, w ogólnym porównaniu łańcuchy są bardziej trwałe i często wytrzymują cały okres eksploatacji pojazdu.

 

Wyższe koszty zastosowania do produkcji silników napędu łańcuchowego, w porównaniu do napędu paskowego, zwracają się podczas eksploatacji samochodu. Dzieje się to głównie dzięki doskonałej odporności na zużycie oraz niższym kosztom ewentualnej naprawy. Ponadto, w porównaniu do napędu paskowego, łańcuchy rozrządu pozwalają na połączenie podzespołów znajdujących się w większej odległości, umożliwiając przy tym przenoszenie większych sił.

Niewielkie różnice w wykonaniu

W porównaniu do paska rozrządu wadą łańcucha jest wyższy poziom hałasu. Częściowo jest on redukowany przez prowadnice, napinacze łańcucha oraz koła zębate pokryte gumą.

 

Po pewnym okresie eksploatacji dochodzi do wydłużenia się łańcucha. W przypadku łańcuchów wysokiej jakości zjawisko to niwelowane jest poprzez wstępne wydłużenie na etapie produkcji oraz zastosowanie napinaczy łańcucha. Wstępne wydłużenie przeprowadzane jest przy użyciu siły odpowiadającej 50 proc. siły potrzebnej do rozerwania łańcucha. Dzięki temu uzyskuje się wyższą trwałość oraz lepszą pracę po pierwszym montażu. SWAG posiada w ofercie wyłącznie oryginalne łańcuchy IWIS. To lider rynku z ponad 90-letnim doświadczeniem w produkcji elementów rozrządu silnika, którego łańcuchy produkowane są w Niemczech.

 

Obok atrakcyjnych cenowo, standardowych wersji, asortyment obejmuje również łańcuchy wzmocnione, cechujące się połączeniami wyjątkowo odpornymi na zużycie. Są one stosowane w silnikach pracujących pod średnim i dużym obciążeniem. Ponadto, SWAG oferuje łańcuchy o wysokich osiągach z ogniwami wytłaczanymi precyzyjnie, które są wykonane z materiałów o najwyższej odporności na zużycie. W tym przypadku do produkcji wykorzystywane są najnowsze technologie powlekania powierzchni roboczych. Nadają się one szczególnie do wysilonych silników typu DI (Direct Injection) oraz do silników o dużej pojemności i mocy.

 

Zwykle, przy dobrym smarowaniu łańcuchy rozrządu są praktycznie bezobsługowe. Mimo tego powstaje pytanie, kiedy łańcuch rozrządu, a w szczególności sąsiadujące elementy, muszą zostać wymienione. Poniżej opisane zostały sytuacje, w których należy skontrolować i ewentualnie naprawić rozrząd łańcuchowy:

 

 

  • hałasowanie łańcucha (np. ocieranie lub stukanie)
  • zmianie uległy fazy rozrządu lub spadła moc silnika (znaczne wydłużenie się łańcucha)
  • zużyciu uległ napinacz łańcucha (można to stwierdzić wyłącznie po zdemontowaniu)
  • trudne do zdiagnozowania sygnały błędów wysyłane przez czujnik położenia wałka rozrządu i/lub czujnik położenia wału korbowego
  • silnik został zdemontowany, a wymiana wiąże się z niskim nakładem pracy (dzięki temu można uniknąć ewentualnych późniejszych defektów i napraw)

Na co należy zwrócić uwagę podczas montażu łańcucha rozrządu

Jeżeli zachodzi konieczność wymiany łańcucha rozrządu, należy bezwzględnie pamiętać o wymianie sąsiadujących elementów! Obok samego łańcucha rozrządu typowymi elementami łańcuchowego napędu rozrządu, które ulegają zużyciu są ślizgi i prowadnice, napinacze łańcucha oraz koła łańcuchowe. Jakość wykonania tych elementów decyduje o pewności funkcjonowania i żywotności napędu łańcuchowego.

 

W oryginalnych zestawach łańcucha rozrządu SWAG warsztaty otrzymują komplet elementów koniecznych do przeprowadzenia naprawy, łącznie z napinaczami łańcucha, prowadnicami oraz kołami łańcuchowymi (np. zestaw łańcucha rozrządu do benzynowego silnika Opla 2.2 Z22YH – patrz rysunek 2). Montaż powinien zostać przeprowadzony zgodnie z wytycznymi producenta przy wykorzystaniu zalecanych narzędzi specjalnych.

 

Łańcuchy do uzyskania dużej trwałości wymagają dobrego smarowania. Dlatego też regularna kontrola poziomu oleju silnikowego oraz zachowanie zalecanych przez producenta okresów wymiany (należy zwracać uwagę na klasę oleju) decydują o niezawodnej pracy łańcucha rozrządu. W przypadku zastosowania oleju o nieodpowiedniej jakości może dojść do szybkiego zużycia się łańcucha, a przede wszystkim prowadnic.

 

Zawsze można polegać na częściach zamiennych SWAG o jakości pierwszego montażu!

 

Cała oferta dostępna jest na stronie: www.swag-parts.com. SWAG należy do bilstein group, firmy skupiającej również inne znane marki. Więcej informacji na stronie: www.bilsteingroup.com

 

Artykuł sponsorowany przez firmę SWAG

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).