Elektronicznie sterowane amortyzatory, takie jak CDC koncernu ZF, mają wielką przewagę nad konwencjonalnymi amortyzatorami w systemach podwozia: dzięki nim kierowcy mogą dynamicznie wybierać i zmieniać różne ustawienia jazdy zgodnie z preferencjami. Natomiast konwencjonalne układy jezdne narzucają z góry ustawienia będące kompromisem pomiędzy ustawieniem w kierunku komfortu lub sportu, podczas konfigurowania pojazdu. W takim przypadku zmiana jest możliwa tylko przy montażu nowych części.
Natomiast amortyzatory SACHS CDC są sterowane elektronicznie za pomocą proporcjonalnych zaworów elektromagnetycznych, które regulują optymalną siłę tłumienia w ułamku milisekund. Pozwala to kierowcy cieszyć się komfortem jazdy bez utraty stabilności podczas manewru omijania lub hamowania awaryjnego.
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1997 r. ZF wyprodukował około 28 milionów amortyzatorów CDC. Występujące wcześniej tylko w pojazdach luksusowych, stopniowo były instalowane również przez producentów w samochodach średniej wielkości i kompaktowych. Obecnie nawet małe samochody, takie jak nowy Volkswagen Polo, mogą być w nie wyposażone.
Tak duża liczba pojazdów wyposażonych w technologię CDC od czasu ich wprowadzenia na rynek około 20 lat temu oznacza, że coraz więcej takich pojazdów jest serwisowanych w niezależnych warsztatach. Same amortyzatory są bardzo trwałe, dzięki elektronicznemu układowi sterowania, który może do pewnego stopnia kompensować zużycie elementów odpowiedzialnych za tłumienie.
Niemniej jednak w pewnych przypadkach staje się konieczna wymiana zużytych lub uszkodzonych komponentów, np. po ciągłym użytkowaniu w trudnych warunkach drogowych lub z powodu dużego przebiegu. Inne przyczyny awarii amortyzatorów CDC obejmują zużycie zaworów elektromagnetycznych, kabli i złączy lub uszkodzenia spowodowane przez gryzonie lub korozję.
ZF Aftermarket zapewnia firmom motoryzacyjnym kompleksową gamę amortyzatorów CDC marki SACHS. Są one dostępne m.in. dla:
W 2020 r. portfolio amortyzatorów CDC ma być rozszerzone do 30 dodatkowych numerów części.
Amortyzatory elektroniczne należy zastąpić identycznymi częściami. Modernizacja elementami standardowymi spowodowałaby utratę homologacji pojazdu. Wymiana amortyzatorów na oryginalne części zachowa bezpieczeństwo i wartość pojazdu.
Wymiana amortyzatorów CDC przebiega w taki sam sposób, jak w przypadku hydraulicznych amortyzatorów, ale niektóre wersje wymagają dodatkowego zaadaptowania do systemu elektronicznego.
Źródło: ZF Aftermarket