Tegoroczna edycja ZF Aftermarket Tech Adventure odbyła się w Bednarach na torze wyścigowym Bednary Driving City w dniach 10 – 15 czerwca. W ciągu intensywnych pięciu dni szkoleń, na imprezę firmy ZF Aftermarket zawitało około 520 uczestników – mechaników, dystrybutorów, właścicieli warsztatów. Dwudniowy program spotkań został po brzegi wypełniony emocjami.
Oprócz tradycyjnych modułów szkoleniowych skierowanych do specjalistów pracujących z samochodami osobowymi, dwa dni zostały poświęcone na tematykę motocyklową oraz ciężarową, dzięki czemu każdy mógł zdobyć cenną wiedzę oraz poczuć niesamowite emocje. Dla wszystkich uczestników – mechaników, dystrybutorów, właścicieli warsztatów – przygotowane zostało kilkanaście stacji, na których profesjonaliści reprezentujący firmę ZF Aftermarket przekazywali cenne doświadczenie i zagadnienia techniczne z zakresu układów zawieszenia, kierowniczych, hamulcowych, systemów bezpieczeństwa oraz układów przeniesienia napędu. Co więcej, zdobytą wiedzę można było sprawdzić w praktyce.
Nie jest wielką tajemnicą, że to układ hamulcowy jest kluczowym pod względem bezpieczeństwa elementem w każdym samochodzie. Dlatego też przywiązanie wagi do jego rzetelnej diagnostyki i naprawy jest tak istotne. Podczas spotkania w specjalnie przygotowanym warsztacie uczestnicy szkolenia mogli obejrzeć najczęściej występujące usterki elementów układu hamulcowego tj. tarcz hamulcowych, zacisków, piast oraz łożysk. Oprócz trafnej diagnozy, niezbędne jest odpowiednie przygotowanie do pracy, jak również sprawdzenie i oczyszczenie wszystkich elementów przed ponownym zamontowaniem ich w samochodzie. Przykładowo, nieodpowiednio doczyszczona piasta koła może być przyczyną odczuwanych podczas hamowania wibracji.
Po szkoleniach teoretycznych przyszła pora na konfrontację wiedzy z praktyką. W tym celu na uczestników czekały specjalnie przygotowane modele Mini Cooper S Countryman. Pojazdy były wyposażone w elektrozawory umieszczone na przewodach poszczególnych zacisków hamulcowych, co umożliwiało ich wyłączenie w wybranym kole w celu symulacji uszkodzenia układu hamulcowego. Uczestnicy mogli sprawdzić, jak samochód z taką usterką zachowuje się w sytuacji awaryjnej np. na płycie poślizgowej po przejechaniu przez szarpaki z prędkością około 45 km/h. Kierowcy mogli również sprawdzić, jak zachowuje się auto z niesprawnym układem hamulcowym w jednym kole podczas hamowania awaryjnego.
Swoistą kontynuacją szkolenia z zakresu układu hamulcowego był cieszący się dużym zainteresowaniem w ubiegłym roku pokaz skuteczności technologii innowacyjnych powłok, które wykorzystywane są w klockach marki TRW tj. COTEC i DTEC. Wyposażone są one w specjalną dodatkową warstwę, która umożliwia zwiększenie skuteczności hamowania podczas pierwszych zatrzymań po wymianie klocków hamulcowych. Nowością były także klocki DTEC – które oprócz zalet wspominanych powyżej, mogą ograniczyć emisję pyłu nawet o 45%, dzięki czemu felgi w aucie wolniej pokrywają się trudnym do usunięcia nalotem. Aby zobrazować skuteczność hamulców w różnych konfiguracjach, do prezentacji wykorzystano trzy samochody Ford Focus, w których na chwilę przed próbą zamontowano różne klocki hamulcowe.
W jednym zastosowano podzespoły konkurencyjnego producenta, w dwóch innych zaś klocki COTEC i DTEC. Ponadto samochody wyposażono w specjalny system hydrauliczny powiązany z układem hamulcowym, który uruchamiany był we wszystkich samochodach jednocześnie przy pomocy nadajników radiowych.
W trakcie ZF Aftermarket Tech Adventure zaprezentowano również nowość w ofercie – klocki TRW Electric Blue. Są one dedykowane do samochodów hybrydowych i elektrycznych, w których niezwykle ważna jest redukcja generowanego przez układ hamulcowy hałasu oraz niwelacja efektu korozji, przy jednoczesnym zachowaniu optymalnej siły hamowania. Oferta produktów obejmuje już 98% dostępnych na rynku europejskim pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
Pozostając w temacie pojazdów elektrycznych i hybrydowych, jedną z nowości podczas tegorocznej edycji ZF Aftermarket Tech Adventure, była prezentacja dotycząca bezpiecznego serwisowania pojazdów wyposażonych w układy wysokiego napięcia. Auta z napędem hybrydowym oraz elektrycznym stają się coraz popularniejsze, dlatego też warsztaty muszą stale szkolić się z procedur obowiązujących przy obsłudze takich pojazdów.
Głównym tematem poruszanym podczas tego modułu szkoleniowego były kwestie bezpieczeństwa, których należy przestrzegać przy przeprowadzeniu napraw. Podczas prezentacji prowadzący pokazał, jak powinna wyglądać procedura wyłączenia głównego bezpiecznika wysokiego napięcia. Dalsza część poświęcona została opisowi skrzyń biegów marki ZF produkowanych dla samochodów marki BMW, a także silnika elektrycznego, który w niedługim czasie trafi do jednego z nowszych modeli marki Mercedes.
Rzecz jasna teorię wzbogaciła praktyka, która wywołała wśród uczestników sporo emocji. Mogli oni bowiem poznać tajniki jazdy w pełni elektrycznymi samochodami marki Tesla – modelami S i X. Prawidłowe wykorzystywanie hamulców tarczowych oraz jak najbardziej płynne i efektywne korzystanie z rekuperacji mocy, kluczowe w tego typu aucie, było utrudnione przez płytę poślizgową i pojawiające się nagle przeszkody w teście łosia. Silniki elektryczne o mocy odpowiednio 422 i 463 KM oraz dysponujące przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w czasie 2,6 sekundy robiły wrażenie na każdym.
Na kolejnych stacjach szkoleniowych ZF Aftermarket Tech Adventure 2019 odbywały się szkolenia między innymi z zakresu układu kierowniczego, gdzie omawiane były jego najczęstsze usterki np. stuki niewiadomego pochodzenia, wyczuwalne luzy, itp. Uwaga poświęcona była także różnym rodzajom przekładni kierowniczych. Następnie uczestnicy mogli w warunkach torowych sprawdzić, jak zachowuje się samochód z niesprawnym układem kierowniczym np. podczas awaryjnego hamowania lub dynamicznej jazdy w slalomie.
W sekcji poświęconej układowi przeniesienia napędu uwagę skupiono między innymi na usterkach występujących w dwumasowym kole zamachowym. Wspominano tu, między innymi o problemach z załączeniem lub wyłączeniem biegu, odczuwalnych drganiach na pedale sprzęgła i układzie kierowniczym. Następnie uczestnicy, na przykładzie modelu Volkswagen Passat B6
z uszkodzonym kołem dwumasowym, mogli odczuć drgania na pedale sprzęgła oraz sprawdzić, jakie problemy np. z wejściem na obroty oraz rozpędzeniem się może mieć pojazd z taką usterką.
Ostatnia część szkolenia była poświęcona propozycji, która skierowana jest przede wszystkim do właścicieli warsztatów samochodowych i ciężarowych. Podczas prezentacji przybliżono koncept warsztatowy ZF [pro]Tech, występujący w dwóch wariantach. Wersja podstawowa wymaga jedynie przystąpienia do sieci i daje możliwość korzystania z porad montażowych, infolinii oraz oferuje dostęp do różnego rodzaju materiałów reklamowych i dydaktycznych. Z kolei w opcji rozszerzonej występującej pod nazwą ZF [pro]Tech plus – oferta jest jeszcze bogatsza i obejmuje między innymi osobistego doradcę, specjalistyczne szkolenia techniczne i dostęp do akcji serwisowych prowadzonych przez producentów pojazdów.
Podczas drugiego dnia imprezy, na uczestników czekały niesamowite atrakcje, które wynagrodziły wysiłek i trudy pierwszego dnia szkoleń technicznych. Jedną z nich był między innymi aerotunel, czyli symulator swobodnego lotu bez spadochronu.
Jednak największą atrakcją, na którą czekali praktycznie wszyscy uczestnicy, była możliwość poprowadzenia supersamochodów. Takie auta jak Lamborghini Huracan, McLaren 720S, Ferrari 458 Italia czy Nissan GTR to bez wątpienia samochody marzeń uwielbiane przez miłośników motoryzacji. Już samo spotkanie takiego auta na ulicy dostarcza masę wrażeń. Możliwość poprowadzenia go to dla wielu spełnienie marzeń. Podczas ZF Aftermarket Tech Adventure 2019 uczestnicy nie tylko mogli popatrzeć na nie z bliska, ale mieli także możliwość usiąść za ich kierownicami i poprowadzić je po specjalnie wyznaczonej trasie toru wyścigowego.
Oczywiście na uczestników stacji z supersamochodami czekało również stanowisko ZF Race Engineering, gdzie prezentowano produkty serii SACHS Performance i ZF Motorsport, które są stosowane w wielu dyscyplinach motorsportu, takich jak m.in.: Formuła 1, Formuła E, WRC, czy DTM.
Dwa dni szkoleń poświęcono tym, którzy pasjonują się motocyklami oraz ciężarówkami. Dla nich przygotowano specjalne sekcje, które w całości zostały poświęcone konkretnej tematyce. Nie zabrakło również dedykowanych atrakcji.
W module poświęconym pojazdom ciężarowym, uczestnicy szkoleń mieli możliwość poznania zasad właściwej diagnostyki skrzyń biegów AS Tronic 2 oraz TraXon. Szkolenie obejmowało diagnozę komputerową, działanie sterowników i czujników, a także co najważniejsze, kwestie związane z najczęściej popełnianymi błędami podczas pracy z tymi skrzyniami. Rzecz jasna teoria jest ważna, ale nic tak nie pomaga w utrwaleniu wiedzy jak zaangażowanie praktyczne, dlatego podczas Tech Adventure nie zabrakło również szkoleń praktycznych. Dzień z ciężarówkami zakończyły chwile przepełnione adrenaliną. Każdy z uczestników miał okazję przejechać się w roli pasażera w potężnym drift truck’u.
Całkowitą nowością podczas tegorocznej edycji ZF Aftermarket Tech Adventure był moduł poświęcony częściom motocyklowym. Uczestnicy mogli poznać wszystkie kwestie związane z układem przeniesienia napędu oraz układem hamulcowym. Poza przybliżeniem szerokiej oferty części i akcesoriów motocyklowych marki TRW, w trakcie szkolenia poruszono również temat przyszłości rynku motocyklowego oraz kierunków jego rozwoju. Przeprowadzono również teoretyczne szkolenie z zasad bezpiecznej jazdy jednośladem oraz poruszono praktyczne aspekty pierwszej pomocy medycznej. Nie zabrakło również wiatru we włosach, który wygenerował KTM X-Bow.
Źródło: ZF