Od wprowadzenia poduszek powietrznych dla kierowców w latach 80-tych, są one montowane na stałym miejscu na środku kierownicy, w jej piaście. Od tego momentu kierownica stała się czymś więcej niż tylko interfejsem między kierowcą a samochodem do przekazywania poleceń kierowania, stała się również funkcją ochronną w razie wypadku. Od około trzech dekad poduszka powietrzna kierowcy jest standardowym wyposażeniem większości samochodów, pomagającym ratować życie i ograniczać obrażenia. Ponadto kierownica stała się centrum dowodzenia funkcjami rozrywkowymi i wspomagającymi w nowoczesnych samochodach. ZF LIFETEC zaprojektował kierownicę nowej generacji, aby rozszerzyć możliwości projektowania wnętrz zorientowanych na przyszłość.
Poduszka powietrzna kierowcy jest obecnie montowana z przodu, poza środkiem kierownicy. Oprócz tego ZF LIFETEC zamierza zmienić sposób rozmieszczania poduszek powietrznych w przyszłych projektach wnętrz pojazdów. W razie wypadku, poduszka powietrzna kierowcy zostanie aktywowana z górnej części kierownicy poprzez górną obręcz kierownicy w kierunku kierowcy. Ta nowa pozycja instalacji poduszki powietrznej pozwala na uzyskanie gładkiej, przypominającej smartfon konstrukcji poziomej kolumny kierownicy, w tym piasty. Czułe na siłę elementy sterujące funkcjami rozrywkowymi i wspomagającymi pojazdu są zintegrowane za ciągłą powierzchnią. Konstrukcja ta płynnie wtapia się w cyfrowo zaprojektowane deski rozdzielcze nowoczesnych wnętrz pojazdów.
„Dzięki tej nowej koncepcji zapewniamy swobodę projektowania kierownic bez uszczerbku dla bezpieczeństwa” – wyjaśnia Harald Lutz, dyrektor ds. rozwoju w ZF LIFETEC.
Trend w kierunku jednolitego wzornictwa, który zyskuje na popularności w ostatnich latach, można również znaleźć w nowoczesnych wnętrzach pojazdów. Producenci coraz częściej eliminują łączenia i luki we wnętrzu. Znajduje to również odzwierciedlenie w innowacyjnych opcjach oświetlenia i wyświetlaczach, które są zintegrowane w całym wnętrzu pojazdu. Rozwój ten będzie również kontynuowany w przypadku przyszłych kierownic. Bezszwowe warianty projektowe z większą integracją funkcji HMI i nowymi powierzchniami będą miały decydujący wpływ na wygląd i funkcjonalność kierownicy jutra.
Płynna konstrukcja nie tylko otwiera wiele możliwości wykorzystania nowych materiałów i kształtów, ale także pod względem funkcji. Funkcje na żądanie (dowolnie przypisywane pola), wyświetlacze dotykowe lub centralny ekran są teraz możliwe. Ponieważ jednak kierownica jest również istotnym elementem bezpieczeństwa w pojeździe, najważniejsza jest łatwość obsługi. Dlatego też w ramach tej koncepcji można wdrożyć rozwiązania hybrydowe. Obejmują one na przykład połączenie alternatywnego przełącznika obrotowego z czułą na siłę i dotykową powierzchnią również zintegrowaną z kierownicą jako punktem zaczepienia, umożliwiając w ten sposób kierowcy bezpieczną obsługę systemu.
Funkcje te można również połączyć z wykrywaniem dłoni, które jest elementem obecnych i przyszłych kierownic. Czujnik pojemnościowy umieszczony pod skórzaną powierzchnią rozpoznaje, czy kierowca jedynie dotyka kierownicy, czy też bezpiecznie ją chwyta. Technologia ta jest kolejnym modułem zapewniającym bezpieczną kontrolę nad pojazdem.
Źródło: ZF
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?