W minionym tygodniu w ramach ZF Global Technology Days 2022 mieliśmy możliwość zapoznać się z dużą częścią najświeższych innowacji opracowanych przez ZF, w szczególności tych powstałych w jednostce ZF Commercial Vehicle Solutions dla pojazdów użytkowych, które będzie można także oglądać na wrześniowych targach IAA Transportation w Hanowerze.
Podczas corocznego światowego wydarzenia technologicznego firma ZF zaprezentowała swoją zaawansowaną technologię steer-by-wire dla osi przedniej.
Nowy, całkowicie elektryczny układ kierowniczy ZF jest najnowocześniejszą technologią przewodową, a nasze wszechstronne portfolio w wyjątkowy i wyraźny sposób pozycjonuje Grupę w celu osiągnięcia w pełni zautomatyzowanego przewodowego sterowania pojazdem w wysoce konkurencyjnym środowisku – powiedział podczas ZF Global Technology Days 2022 Wolf-Henning Scheider, dyrektor generalny ZF Friedrichshafen AG.
Nasze oddziały ściśle współpracują ze sobą, optymalizując korzyści płynące z wzajemnego transferu technologii. Nowa technologia steer-by-wire firmy ZF jest ważnym warunkiem wstępnym dla zaawansowanej automatyzacji w samochodach osobowych i, zgodnie z naszą filozofią przewodnią „opracuj raz, wdrażaj gdziekolwiek”, zostanie również zastosowana w automatyzacji pojazdów użytkowych – dodał.
Technologia Steer-by-Wire przekazuje polecenia kierowcy do układu kierowniczego całkowicie za pomocą sygnałów elektrycznych, usuwając mechaniczne połączenie między kierownicą a przednią osią. W przyszłości oczekuje się, że technologia przewodowa będzie odgrywać coraz większą rolę we wszystkich aspektach sterowania ruchem pojazdu – wzdłuż, poprzecznie i pionowo.
Oprogramowanie nowej generacji obsługujące siłowniki by-wire może być aktualizowane bezprzewodowo w dowolnym momencie. Firma ZF pozyskała już kilka zamówień od dużych klientów na ten system.
Tendencja w kierunku zautomatyzowanych, połączonych i zelektryfikowanych pojazdów oznacza ogromne zaangażowanie w koszty rozwoju dla producentów OEM. Dzięki naszej szerokiej gamie zintegrowanych rozwiązań, ZF oferuje klientom możliwość bycia w czołówce technologii, przy jednoczesnym ograniczeniu ich wysiłków na rzecz rozwoju – powiedział podczas ZF Global Technology Days 2022 Wilhelm Rehm, członek zarządu ZF odpowiedzialny za rozwiązania dla pojazdów użytkowych, technologię przemysłową i zarządzanie materiałami.
Na ZF Global Technology Days 2022 swoją światową premierę miał CeTrax 2, czyli zintegrowany, modułowy elektryczny układ napędowy ZF do ciężkich pojazdów użytkowych. System łączy korzystny stosunek mocy do masy i wysoce zintegrowaną, kompaktową konstrukcję. Umożliwia to wysoką, stałą moc 360 kW i lepszą wydajność dzięki zmianie biegów Powershift. Zawiera również zaawansowane technologie, w tym konstrukcję stojana podobną do spinki do włosów, innowacyjny system chłodzenia i falownik na bazie węglika krzemu, zaadaptowany na podstawie doświadczenia ZF w samochodach osobowych. Produkcja seryjna u globalnego producenta pojazdów ma rozpocząć się w przyszłym roku.
Płynnie łącząc inteligentne technologie i systemy sterowania zarówno dla ciężarówki, jak i naczepy, ZF jest przygotowany do przyjęcia holistycznego podejścia do zrównoważonego rozwoju. Wyposażając innowacyjne pojazdy ciężarowe i naczepy w zestaw najnowszych technologii bezpieczeństwa i wydajności, ZF pokazał również, w jaki sposób jego kompleksowe podejście do pojazdów stanowi znaczący krok w kierunku osiągnięcia celu branżowego, jakim jest „zero wypadków” i wydajność na wyższym poziomie.
Kolejną światową premierę wydarzenia stanowiło oprogramowanie ZF SCALAR, nowa platforma rozwiązań cyfrowych dla flot pojazdów użytkowych, która umożliwia wydajny transport jako usługę (TaaS). Jest to w pełni zautomatyzowane, oparte na sztucznej inteligencji rozwiązanie do planowania, wyznaczania tras i dyspozytorni. ZF SCALAR łączy technologie pokładowe pojazdów użytkowych i systemy innych firm ze sztuczną inteligencją. Platforma ma pomóc operatorom flot zwiększyć wydajność operacyjną, zapewnić zrównoważony rozwój, niezawodność planowania oraz bezpieczeństwo ładunku i pasażerów. ZF przewiduje, że SCALAR stanie się niezastąpionym partnerem dla branży transportu towarowego i pasażerskiego.
Podkreślając swój postęp od produkcji komponentów do zintegrowanych rozwiązań automatyzacji, ZF pokazał również, w jaki sposób wykorzystuje swoje rozwiązanie Orkiestracji i zautomatyzowane rozwiązanie nowej generacji do sterowania podwoziem ADOPT 2.0 (Autonomous Driving Open Platform Technology) w połączeniu ze swoją wiedzą ekspercką w celu zapewnienia w pełni kompleksowych rozwiązań automatyzacji. ADOPT 2.0 koncentruje się na aplikacjach automatyzacji o niskiej prędkości do 20 km/h. Ponadto ZF zaprezentował również ADOPT 3.0, który umożliwia aplikacje hub-to-hub highway przy prędkościach do 80 km/h.
Najnowsza coroczna globalna prezentacja technologii ZF po raz kolejny pokazuje, jak dobrze firma ZF się pozycjonuje, aby sprostać wyzwaniom i maksymalizować możliwości na przyszłość. Zwiększając dywersyfikację, wchodząc na nowe rynki, osiągając większą penetrację technologii i realizując naszą sprawdzoną strategię zrównoważonego rozwoju, firma ZF osiągnęła znaczący postęp w czołówce e-mobilności, automatyzacji i połączonych, definiowanych programowo pojazdów – dodał Wolf -Henning Scheider.
Zdjęcia: ZF/Adrian Januszkiewicz