Grupa ZF od lat jest obecna w Polsce, a w skutek przejęcia kolejnych marek jest ona u nas coraz bardziej widoczna. Zakłady, centra inżynieryjne i informatyczne obecne nad Wisłą mają kluczowe znaczenie dla Grupy w skali globalnej, bo współpracują nie tylko między sobą, ale również z innymi jednostkami R&D rozproszonymi po świecie, np. w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Anglii, Francji, Chinach czy Indiach.
O roli jednostek obecnych w Częstochowie przekonaliśmy się w tym tygodniu podczas wizyty w lokalnym Centrum Inżynieryjnym Elektroniki ZF oraz Zakładzie Elektroniki ZF. Biorą one czynny udział w opracowywaniu, testowaniu i produkowaniu technologii dla mobilności nowej generacji, koncentrując się na produktach dla pojazdów definiowanych programowo, autonomicznej jazdy i mobilności elektrycznej.
Nasz zespół inżynierów w Polsce ma znaczący wkład w rozwój technologii ZF w zakresie zaawansowanych funkcji ADAS i systemów dla pojazdów definiowanych programowo – powiedział Rafał Zatorski, dyrektor Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Polsce – Nasza współpraca z globalną siecią R&D ZF i lokalnym zakładem produkcyjnym daje nam wyjątkową szansę bycia częścią całego procesu rozwoju, testowania i produkcji – dodał.
Działalność badawczo-rozwojowa Centrum Inżynierii Elektroniki ZF w Częstochowie przyczyniła się do powstania Zakładu Elektroniki, w którym ZF produkuje nowoczesne komponenty elektroniczne dla zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), takie jak kamery S-Cam 4.8, radary czy superkomputery ZF ProAI dla funkcji zautomatyzowanej jazdy.
Samo Centrum Inżynieryjne Elektroniki ZF w Częstochowie współpracuje z globalną siecią centrów inżynieryjnych ZF. Jego działalność obejmuje projektowanie i testowanie samochodowych systemów bezpieczeństwa. Składa się z:
Poza jednostką w Częstochowie nad Wisłą funkcjonują jeszcze 3 centra inżynieryjne, które należą do globalnej sieci R&D Grupy ZF i opracowują rozwiązania technologiczne dla mobilności nowej generacji. Znajdują się one w Bielsku-Białej, Łodzi i we Wrocławiu.
Pojazdy przyszłości mają charakteryzować się wysokim poziomem zintegrowania z siecią i automatyzacji zdefiniowanej przez oprogramowanie. „Samochody definiowane programowo” mają być jednak czymś więcej niż „smartfonem na kółkach”, nawet jeśli działanie pojazdu coraz bardziej będzie przypominać działanie smartfona. Różnicę ma robić jakość i ilość komponentów sprzętowych, które muszą być inteligentnie połączone przez platformę oprogramowania, aby umożliwić wygodne i bezpieczne przemieszczanie się.
W miarę jak branża zmierza w kierunku pojazdów definiowanych programowo, które obejmują scentralizowaną domenę i kontrolery strefowe, ZF wykorzystuje swoją wieloletnią wiedzę w zakresie sprzętu i oprogramowania do sterowania ruchem pojazdów, aby pomóc w tworzeniu nowych funkcjonalności i zwiększenia poziomów autonomiczności – powiedział Rafał Zatorski.
W ocenie ZF bardzo pomocny może być ciągły przepływ danych w chmurze w opracowywaniu nowych funkcji ruchu pojazdu. Korzystanie z geolokalizacji opartej na chmurze stanowić może podstawę do dostosowania wysokości jazdy pojazdu w przypadku napotkania przeszkód, takich jak progi zwalniające, strome podjazdy, a nawet przeszkody terenowe.
Rozwój systemów oprogramowania sterującego pojazdem i ich rola w nowych architekturach E/E mają być nadal wzmacniane przez ciągłą wymianę danych z potencjałem do tworzenia oprogramowania jako produktu i niestandardowych aplikacji.
Wykorzystanie nowych narzędzi cyfrowych i przetwarzania w chmurze, które pomagają rozwijać mobilność, jest głównym celem ZF. Nie ma wątpliwości, że rozwój niezawodnego oprogramowania sterującego odgrywa kluczową rolę w poprawianiu wydajności nowych pojazdów elektrycznych o zwiększonym zasięgu lub łączeniu informacji z czujników ADAS i danych z chmury w celu przewidywania trudnych warunków drogowych lub korków.
Ostatnie 5 lat dla Zakładu Elektroniki ZF w Częstochowie było czasem inwestycji, intensywnego rozwoju, rozbudowy i poszerzania działalności produkcyjnej. Aktualnie Zakład zatrudnia 430 osób i poza takimi komponentami jak kamery 4.8 S CAM, superkomputery ZF Pro AI, radary MRR powstają w nim również elementy wspierające układy hamulcowe.
Symboliczną łopatę na placu budowy Zakładu Elektroniki ZF wbiliśmy wiosną 2018 roku, a już w sierpniu 2020 roku rozpoczęliśmy seryjną produkcję pierwszych urządzeń – kamer 4.8 S CAM. Po pięciu latach z dumą mogę stwierdzić, że staliśmy się ważnym ośrodkiem produkcyjnym elektroniki i zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, zarówno w regionie, jak i skali Europy. Powstają u nas najnowocześniejsze rozwiązania dla przemysłu motoryzacyjnego, dla wiodących producentów samochodów, takich jak Stellantis, Hyundai, KIA, Renault Nissan czy Grupa Volkswagena – powiedział Krzysztof Gablankowski, Dyrektor Zakładu Elektroniki ZF w Częstochowie.
Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie jest pierwszym projektem ZF typu „Greenfield” (czyli budowy od zera) w Europie Wschodniej. Całość trwającej od 2018 roku inwestycji ZF w budowę, a następnie rozbudowę nowego Zakładu Elektroniki w Częstochowie ma wynieść ponad 100 mln euro do roku 2025.
Zakład Elektroniki ZF znajduje się na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i jest zlokalizowany przy ul. Ekonomicznej w Częstochowie. Fabryka zatrudnia już 430 osób i ciągle intensywnie poszukuje pracowników. Na jej terenie, o łącznej powierzchni zabudowy 20 000 m2, znajdują się hale, pomieszczenia biurowe i socjalne oraz stanowiska inżynieryjne. Ponadto, część kompleksu stanowi nowoczesny budynek biurowy przeznaczony dla Centrum Usług Wspólnych ZF o powierzchni ok. 3 700 m2. Działka umożliwia dalszą rozbudowę zakładu.
Budowa zakładu postępowała błyskawicznie, dlatego już po dwóch latach od rozpoczęcia prac ZF rozpoczął produkcję komponentów dla mobilności nowej generacji w tym kamer S-Cam 4.8 oferującyuch 100-stopniowe pole widzenia czy superkomputerów ZF ProAI do zautomatyzowanych funkcji jazdy. W październiku 2021 rozpoczęto budowę nowej hali o powierzchni ponad 9 000 m2. Dzięki tej inwestycji, w październiku 2022 roku Zakład mógł uruchomić produkcję kolejnych elementów wspierających bezpieczeństwo kierowców i pasażerów. Wówczas też całkowita powierzchnia zakładu osiągnęła 20 000 m2.
W 2022 roku Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie otrzymał też rządowy grant w ramach programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki. W ramach umowy koncern zobowiązał się do realizacji projektów wspierających zdobywanie wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpracy ze szkołami branżowymi i wyższymi, polegającej między innymi na organizowaniu praktyk, staży, zajęć edukacyjnych czy kształcenia dualnego. Zakład Elektroniki regularnie przyjmuje praktykantów z lokalnych szkół ponadpodstawowych czy stażystów – studentów ostatnich lat i absolwentów studiów. W kwietniu b.r. Zakład Elektroniki stał się partnerem projektu Talent HUB, zainicjowanego przez Szkołę Biznesu Politechniki Śląskiej oraz Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną. Jego celem jest zacieśnianie współpracy uczelni z partnerami biznesowymi, by kreować korzyści dla młodzieży Politechniki Śląskiej.
Zdjęcie główne: Adrian Januszkiewicz