Według Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), ruch miejski jest odpowiedzialny za około 40% szkodliwych dla klimatu emisji powodowanych przez globalny transport pasażerski. Jednak zarówno liczba mieszkańców miast, jak i ich potrzeby w zakresie mobilności znacznie wzrosną w nadchodzących dziesięcioleciach. Oprócz przyspieszonej elektryfikacji ruchu miejskiego, konieczne są inteligentne koncepcje mobilności, aby miasta mogły zarówno pomóc w osiągnięciu celów klimatycznych, jak i zaoferować swoim mieszkańcom atrakcyjne miejsce do życia.
Jednym z rozwiązań są autonomiczne systemy transportu pasażerskiego. Z okazji Światowego Kongresu ITS (11-15 października w Hamburgu) firma ZF demonstruje, w jaki sposób to rozwiązanie staje się coraz bardziej dostępne i atrakcyjne dla samorządów i gmin. Oprócz zasilanych wyłącznie bateriami elektrycznymi, autonomicznie jeżdżących pojazdów wahadłowych, które Grupa posiada w swoim portfolio od momentu przejęcia firmy 2getthere w 2019 roku, ZF oferuje teraz również wszystkie usługi wymagane do planowania, wdrażania, obsługi, konserwacji i naprawy autonomicznego systemu wahadłowego.
Obecnie gminy i operatorzy mobilności miejskiej potrzebują sporej wiedzy i znacznych nakładów, aby uruchomić systemy autonomicznego transportu pasażerskiego. Tutaj firma ZF oferuje wsparcie w postaci wiedzy na temat projektów i swojej sieci.
Nasze rozwiązanie jest dostępne od ręki i może natychmiast przyczynić się do zmniejszenia emisji związanych z ruchem lokalnym.
szef działu Autonomous Mobility Systems w ZF - Torsten GollewskiOferta firmy ZF jest bardzo kompleksowa: Grupa technologiczna dostarcza systemy wahadłowe, pomaga w tworzeniu układu tras, towarzyszy przy instalacji i uruchomieniu systemów wahadłowych oraz wspiera serwis – a w razie potrzeby także naprawy. Firma ZF doradza również w zakresie oprogramowania do zarządzania flotą lub rozwiązań w zakresie łączności, które zapewniają połączenie z infrastrukturą drogową – taką jak sygnalizacja świetlna i wyświetlacze prędkości – a także komunikację z pasażerami za pośrednictwem aplikacji.
Obecna generacja pojazdów wahadłowych jest przeznaczona do pracy w wydzielonych strukturalnie pasach ruchu. Dla wielu miast takie zastosowanie już teraz oznacza odciążenie zatłoczonej przestrzeni komunikacyjnej. Trasy mogą być zaprojektowane w taki sposób, aby optymalnie uzupełniały istniejący system transportu publicznego.
- Torsten Gollewski
Metropolie lub miasta średniej wielkości mogą również znacznie poprawić swoje połączenie z pobliskimi obszarami wiejskimi. Opuszczone linie kolejowe mogą zostać przekształcone w autonomiczne trasy wahadłowe – przy znacznie niższych kosztach niż te, które zostałyby poniesione na przykład na budowę i uruchomienie elektrycznych pojazdów szynowych.
Autonomiczne systemy wahadłowe na wydzielonych pasach ruchu są również szczególnie atrakcyjne dla pasażerów, ponieważ nie ma opóźnień spowodowanych korkami – w przeciwieństwie do jazdy robo-taksówkami, które poruszają się po zatłoczonych drogach wraz z normalnymi użytkownikami dróg. Dzięki wysokiej częstotliwości i punktualności autonomicznych wahadłowców wielu pasażerów dociera do celu szybko i wygodnie. Zmniejsza to zagęszczenie pojazdów w centrach miast i stanowi wysoce satysfakcjonującą alternatywę dla obecnych środków transportu.
Dzięki kolejnej generacji autonomicznych pojazdów wahadłowych, firma ZF może objąć swoim zasięgiem dalsze zastosowania – takie jak autonomiczna obsługa transportu na specjalnie wyznaczonych pasach ruchu oraz jako regularny uczestnik ogólnego ruchu miejskiego. Dzięki DB Regio firma ZF zyskała partnera, który uzupełnia obawy i plany miejskich przedsiębiorstw transportowych lub regionalnych stowarzyszeń transportowych o autonomiczne pojazdy wahadłowe.
Dzięki firmie ZF, DB Regio Bus ma u swego boku silnego partnera technologicznego, który wzmocni transport publiczny dzięki elektrycznym, autonomicznym i elastycznym autobusom wahadłowym. Dążymy do wspólnego celu: odciążenia dróg w metropoliach, miastach i gminach oraz uczynienia lokalnego transportu publicznego bezemisyjnym.
członek zarządu DB Regio Bus - Frank Klingenhöfer
Dalsze partnerstwa, na przykład w zakresie leasingu i finansowania flot pojazdów, zostaną ogłoszone wkrótce.
Dzięki nowej ofercie firma ZF jeszcze bardziej umacnia swoją wiodącą globalną pozycję w dziedzinie technologii mobilności. Na przykład, dzięki organizacji rynku wtórnego, na którym działa ponad 10 000 warsztatów serwisowych w 115 krajach, firma ZF może również zapewnić konserwację i serwis dla autonomicznych pojazdów wahadłowych praktycznie w każdym miejscu na świecie.
Firma ZF korzysta również z sieci partnerów rozwojowych. Na przykład, ZF ściśle współpracuje z brytyjskim startupem zajmującym się zaawansowanymi technologiami – firmą Oxbotica, w której posiada pięć procent udziałów. Oxbotica dostarcza oprogramowanie dla funkcji autonomicznej jazdy, które może być zintegrowane z superkomputerem ZF ProAI i działa również w systemach autonomicznego transportu wahadłowego.
Źródło: ZF