Marka Cromax dostarczyła złoty lakier oraz podzieliła się doświadczeniem i wiedzą podczas prac nad spektakularną rzeźbą Gyratom, stojącą w belgijskim pawilonie Expo 2020 Dubai w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wydarzenie, przełożone z powodu pandemii, odbywa się w dniach od 1 października 2021 r. do 31 marca 2022 r.
Autorem rzeźby jest belgijski artysta Alessandro Tardioli, słynący z twórczości bazującej na popkulturze oraz symbiozie sztuki, nauki i technologii. Inspiracją dla niego był Gyronef, eksperymentalny helikopter z legendarnego belgijskiego komiksu Lucek i Luśka (w oryg. Suske en Wiske). Specjaliści Cromax z Belgii i Dubaju blisko współpracowali, aby czwórka pasażerów helikoptera – tytułowi bohaterowie komiksu oraz ciotka Sidonia i profesor Barabas – wyglądali spektakularnie w kolorze złota.
Alessandro Tardioli: Gyratom łączy mobilność i zrównoważony rozwój, dwa motywy przewodnie Expo 2020 Dubai. Do konstrukcji użyłem paneli z rzeźby Atomium, prezentowanej na Wystawie Światowej w Brukseli w 1958 roku, co pozwoliło mi połączyć nostalgiczną przeszłość i zrównoważoną przyszłość. Wybór padł na Cromax, bo marka ta stawia na wydajność i oszczędność czasu, co doskonale wpisuje się w motyw zrównoważonego rozwoju wystawy. Efekt jest naprawdę oszałamiający. Złoty kolor, jakim pokryte są cztery postacie, podkreśla pięknie zaprojektowane kształty oraz indywidualne mimiki twarzy. Było to niezwykle istotne, gdyż odwiedzający mogą podejść bardzo blisko Gyratoma, znajdującego się na środku tarasu dachowego belgijskiego pawilonu.
W pracach artystę wspierał Eduardo Murillo, Senior Service Technician z Axalta Refinish Academy w belgijskim Mechelen, który odpowiadał za przygotowanie i aplikację lakieru. Pracujący w Dubaju Simon Nemanic, Technical Leader w Axalta Refinish na Bliski Wschód i Afrykę Północną, odpowiadał za efekt końcowy rzeźby po dostarczeniu jej do pawilonu w Dubaju.
Praca z ekspertami Cromax w Belgii i Dubaju to czysta przyjemność. Na każdym kroku ich doświadczenie i pasję widać było równie wyraźnie jak wspaniały złoty kolor. Szczególnie zaimponowała mi ich gotowość do bliskiej współpracy na każdym etapie projektu, dzięki czemu od 1 października, od pierwszych godzin otwarcia Expo czwórka pasażerów wyglądała naprawdę znakomicie – dodaje Alessandro Tardioli.
W pierwszym etapie użyto podkładu wypełniającego Cromax NS2607 Non-Sanding Primer-Surfacer w kolorze czarnym (ValueShade 7), który sprawia, że złoty kolor jest naprawdę wyrazisty. Żeby postacie przykuwały wzrok, zespół Cromax użył lakieru AM78 Centari Mastertint Aluminium Gold. Na koniec pokryto je lakierem bezbarwnym Cromax CC6400 Standard VOC Clear z satynowym połyskiem wymieszanym 1:1 z żywicą matującą Cromax AU175 Flattening Binder, co pozwoliło uzyskać efekt do złudzenia przypominający złoto.
Tony Mitchell, International Training Leader w Axalta Refinish na Europę, Bliski Wschód i Afrykę: To był dla nas naprawdę interesujący projekt. Wiem, że Eduardo z radością zaprezentował postacie z tego legendarnego belgijskiego komiksu na światowej scenie. Natomiast nasz globalny zasięg, bogata wiedza i innowacyjne produkty pozwoliły międzynarodowemu zespołowi Cromax przyczynić się do tego, że rzeźba godnie reprezentuje zarówno Belgię, jak i markę Cromax.
Pierwsza Wystawa Światowa odbyła się w 1851 roku w słynnym londyńskim Pałacu Kryształowym. Od tego czasu stanowi ona idealną okazję do prezentacji nowatorskich rozwiązań i przełomowych osiągnieć poszczególnych krajów.
Źródło: Axalta