19 listopada br. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 13 listopada 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną.
Nowelizacja rozporządzenia taryfowego dotyczy, przede wszystkim, wsparcia elektromobilności oraz utworzenia tzw. konta regulacyjnego.
Wprowadzona tym rozporządzeniem e-taryfa ma na celu ułatwienie rozwoju elektromobilności i bycie wsparciem dla rozwoju ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Taryfa ma pozwolić obniżyć koszty stałe funkcjonowania stacji ładowania, poprzez zmniejszenie stałych kosztów związanych z zapewnieniem dostaw energii elektrycznej dla infrastruktury ładowania.
Zakłada ona częściowe przeniesienie ciężaru finansowego ze składnika stałego stawki sieciowej na składnik zmienny, który powiązany jest z rzeczywistym zakresem wykorzystania infrastruktury ładowania.
Dotychczas operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania ponosili bardzo duże koszty związane z płaceniem stałych opłat dystrybucyjnych, które były nieproporcjonalnie duże w porównaniu z rzeczywistymi kosztami ponoszonymi za zużycie energii w ramach ładowania pojazdów elektrycznych.
W związku z obniżeniem kosztów funkcjonowania stacji ładowania użytkownicy pojazdów elektrycznych mogą spodziewać się inwestycji w stacje ładowania oraz obniżenia cen usługi ładowania pojazdów elektrycznych.
E – taryfa pozwolić ma też zwiększyć moc stacji ładowania, co ma przyczynić się do szybszego ładowania pojazdów elektrycznych i większego komfortu użytkowników pojazdów.
Nowa taryfa zacznie obowiązywać od 1 kwietnia 2021 r.