Zmiany w przepisach unijnych na korzyść kierowców zawodowych | MOTOFAKTOR

Zmiany w przepisach unijnych na korzyść kierowców zawodowych

Nowe przepisy UE dotyczące transportu drogowego mają wyeliminować zakłócenia konkurencji w tym sektorze, zapewniając też kierowcom lepsze warunki pracy.

Dzisiaj na sesji plenarnej posłowie do PE mają zagłosować nad pakietem mobilności dla transportu drogowego, po przyjęciu go przez parlamentarną Komisję Transportu w czerwcu. Nowe przepisy zostały wstępnie uzgodnione z ministrami krajów UE i zatwierdzone przez Radę 7 kwietnia.

 

Pakiet zawiera trzy kluczowe elementy: lepsze egzekwowanie zasad kabotażu, delegowanie kierowców i czas odpoczynku kierowców.

 

Mimo że UE reguluje już wszystkie te obszary, nadal istnieją luki, a trudności w egzekwowaniu sprawiły, że państwa członkowskie UE wdrożyły je w różny sposób. Nowe przepisy mają zapewniać jasne i wspólne ramy dla sektora transportu drogowego.

 

Poniżej przegląd elementów pakietu.

Więcej odpoczynku i czasu w domu

Dzięki nowym przepisom, kierowcy mają mieć lepsze warunki jeśli chodzi o odpoczynek i spędzanie czasu w domu. Na przykład – tygodniowy odpoczynek dłuższy niż 45 godzin nie będzie mógł być odbyty w pojeździe, ale w odpowiednim mieszkaniu z odpowiednimi udogodnieniami, opłacanym przez pracodawcę. Harmonogram pracy należy planować w sposób dający kierowcom więcej czasu w domu.

 

Inteligentne tachografy do rejestrowania przekraczania granic i innych czynności mają zostać wprowadzone do pomocy w wykrywaniu naruszeń przepisów.

Jasne zasady delegowania kierowców

Ze względu na charakter transportu drogowego konieczne jest lepsze egzekwowanie przepisów sektorowych, aby zachować równowagę między swobodą operatorów do świadczenia usług transgranicznych a odpowiednimi warunkami pracy i ochroną socjalną kierowców.

 

Kierowcy na ogół nie są delegowani do innego państwa członkowskiego na podstawie umów o świadczenie usług na dłuższy okres czasu, jak to czasami bywa w innych sektorach, a istniejące przepisy są stosowane w nieskoordynowany sposób przez różne państwa członkowskie.

 

Zmienione zasady mają na celu zapobieganie rozbieżnym podejściom krajowym i zapewnienie kierowcom godziwego wynagrodzenia.

 

Nowe zasady delegowania będą odnosić się do kabotażu, międzynarodowej działalności transportowej (z wyłączeniem tranzytu) i operacji dwustronnych (transport z państwa członkowskiego, w którym mieszka kierowca, do innego kraju i odwrotnie).

Sprawiedliwy i konkurencyjny sektor transportu drogowego

Zaktualizowane przepisy dot. kabotażu mają wprowadzać wspólne kontrole wykonywane przez co najmniej dwa krajowe organy odpowiedzialne za egzekwowanie prawa oraz ułatwiać współpracę i wymianę informacji między państwami członkowskimi.

 

Aby powstrzymać przewoźników od korzystania z firm przykrywek, które zakłócają konkurencję, oraz aby poprawić warunki zatrudnienia kierowców, zmienione przepisy będą wymagać od przedsiębiorstw transportu drogowego prowadzenia znacznej działalności w państwie członkowskim, w którym są zarejestrowane.

 

Przepisy wprowadzą także obowiązek powrotu kierowcy do centrum operacyjnego firmy co osiem tygodni.

 

Zostaną one rozszerzone na przewoźników korzystających z lekkich pojazdów dostawczych o masie ponad 2,5 tony, w tym obowiązek wyposażenia samochodów dostawczych w tachografy.

 

Jeżeli żadna poprawka nie zostanie przegłosowana bezwzględną większością głosów (tj. co najmniej 353 głosów), to nowe przepisy zostaną uznane za przyjęte już dziś.

 

Źródło: Parlament Europejski

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).