Dzisiaj na sesji plenarnej posłowie do PE mają zagłosować nad pakietem mobilności dla transportu drogowego, po przyjęciu go przez parlamentarną Komisję Transportu w czerwcu. Nowe przepisy zostały wstępnie uzgodnione z ministrami krajów UE i zatwierdzone przez Radę 7 kwietnia.
Pakiet zawiera trzy kluczowe elementy: lepsze egzekwowanie zasad kabotażu, delegowanie kierowców i czas odpoczynku kierowców.
Mimo że UE reguluje już wszystkie te obszary, nadal istnieją luki, a trudności w egzekwowaniu sprawiły, że państwa członkowskie UE wdrożyły je w różny sposób. Nowe przepisy mają zapewniać jasne i wspólne ramy dla sektora transportu drogowego.
Poniżej przegląd elementów pakietu.
Dzięki nowym przepisom, kierowcy mają mieć lepsze warunki jeśli chodzi o odpoczynek i spędzanie czasu w domu. Na przykład – tygodniowy odpoczynek dłuższy niż 45 godzin nie będzie mógł być odbyty w pojeździe, ale w odpowiednim mieszkaniu z odpowiednimi udogodnieniami, opłacanym przez pracodawcę. Harmonogram pracy należy planować w sposób dający kierowcom więcej czasu w domu.
Inteligentne tachografy do rejestrowania przekraczania granic i innych czynności mają zostać wprowadzone do pomocy w wykrywaniu naruszeń przepisów.
Ze względu na charakter transportu drogowego konieczne jest lepsze egzekwowanie przepisów sektorowych, aby zachować równowagę między swobodą operatorów do świadczenia usług transgranicznych a odpowiednimi warunkami pracy i ochroną socjalną kierowców.
Kierowcy na ogół nie są delegowani do innego państwa członkowskiego na podstawie umów o świadczenie usług na dłuższy okres czasu, jak to czasami bywa w innych sektorach, a istniejące przepisy są stosowane w nieskoordynowany sposób przez różne państwa członkowskie.
Zmienione zasady mają na celu zapobieganie rozbieżnym podejściom krajowym i zapewnienie kierowcom godziwego wynagrodzenia.
Nowe zasady delegowania będą odnosić się do kabotażu, międzynarodowej działalności transportowej (z wyłączeniem tranzytu) i operacji dwustronnych (transport z państwa członkowskiego, w którym mieszka kierowca, do innego kraju i odwrotnie).
Zaktualizowane przepisy dot. kabotażu mają wprowadzać wspólne kontrole wykonywane przez co najmniej dwa krajowe organy odpowiedzialne za egzekwowanie prawa oraz ułatwiać współpracę i wymianę informacji między państwami członkowskimi.
Aby powstrzymać przewoźników od korzystania z firm przykrywek, które zakłócają konkurencję, oraz aby poprawić warunki zatrudnienia kierowców, zmienione przepisy będą wymagać od przedsiębiorstw transportu drogowego prowadzenia znacznej działalności w państwie członkowskim, w którym są zarejestrowane.
Przepisy wprowadzą także obowiązek powrotu kierowcy do centrum operacyjnego firmy co osiem tygodni.
Zostaną one rozszerzone na przewoźników korzystających z lekkich pojazdów dostawczych o masie ponad 2,5 tony, w tym obowiązek wyposażenia samochodów dostawczych w tachografy.
Jeżeli żadna poprawka nie zostanie przegłosowana bezwzględną większością głosów (tj. co najmniej 353 głosów), to nowe przepisy zostaną uznane za przyjęte już dziś.
Źródło: Parlament Europejski