W ramach projektu zademonstrowano rozwiązanie, które pozwoli klientom przekształcić konwencjonalną ciężarówkę z silnikiem Diesla w „czysty” pojazd poprzez doposażenie jej w silnik wodorowy. Ciężarówkę zmodernizowano o komponenty sprzętowe i programowe umożliwiające jej pracę na wodorze.
Naszą technologię wodorową opracowaliśmy z wykorzystaniem konwencjonalnych komponentów oleju napędowego i sprężonego gazu ziemnego (CNG) jako podstawy – wyjaśnia Jürgen Nadler, dyrektor ds. marketingu w KEYOU, firmie będącej gospodarzem projektu.
Inne wspólne komponenty opracowane w celu spełnienia wymagań związanych z wodorem obejmują układy wtryskowe i zapłonowe silnika, a także oprogramowanie jednostki sterującej silnika (ang. engine control unit, ECU).
Zespół H2Engine wyposażył ciężarówkę w 7,8-litrowy silnik spalania wodoru, modernizując główne podsystemy za pomocą technologii „KEYOU-inside„. Twórcy projektu zaprezentowali dowód słuszności swej koncepcji poprzez skuteczne uruchomienie i zasilenie ciężarówki.
Pojazdy napędzane silnikami spalinowymi na wodór spełniają unijne kryteria uznania ich za pojazdy o zerowej emisji spalin. Emitują jedynie śladowe ilości CO2, co czyni je liderem w zakresie poszukiwania czystszych alternatyw dla paliw kopalnych.
Wydajność wodorowego silnika spalinowego jest porównywalna z wydajnością zwykłego silnika na olej napędowy. Po osiągnięciu produkcji seryjnej koszt produkcji silnika spalinowego napędzanego wodorem będzie porównywalny z kosztem silnika napędzanego CNG – mówi wyjaśnia Jürgen Nadler.
W porównaniu z wodorowymi ogniwami paliwowymi wodorowe silniki spalinowe oferują podobne osiągi techniczne przy znacznie większej wytrzymałości i opłacalności. Biorąc pod uwagę dane dotyczące cen sprzedaży, pojazdy z ogniwami paliwowymi są znacznie droższe – wyjaśniają twórcy projektu.
Zespół H2Engine postawił sobie za cel wprowadzenie swojego rozwiązania na rynek. Silniki spalinowe są bardziej wydajne przy większych obciążeniach, co sprawia, że rynek pojazdów ciężkich jest najbardziej obiecującym przypadkiem zastosowania dla pierwszego wdrożenia tej technologii. Komercyjny transport drogowy to ogromny rynek: 3.9 miliona towarów było pojazdami zarejestrowanymi w UE, według EUROSTAT w 2021 roku.
Firma KEYOU uzyskała zatwierdzenie TÜV dla swoich komponentów przystosowanych do wodoru i już nawiązała kilka partnerstw z dostawcami części motoryzacyjnych. Zespół stawia sobie za cel wprowadzenie swego rozwiązania na rynek w 2023 roku oraz produkcję seryjną od 2024 roku, koncentrując się na konwersji istniejących pojazdów z silnikiem Diesla.
Źródło: Komisja Europejska