Zmowa cenowa w salonach KIA – UOKiK interweniuje | MOTOFAKTOR

Zmowa cenowa w salonach KIA - UOKiK interweniuje

Śledztwo UOKiK pozwoliło na zebranie materiałów na to, żeby postawić spółce KIA Polska i jej dealerom zarzuty podziału rynku i zmowy cenowej.

 

UOKiK zdobył dowody, m.in. w trakcie przeszukań, że spółka KIA Polska wraz z dealerami jej pojazdów mogła zawrzeć porozumienie ograniczające konkurencję. Przedsiębiorcy mogli podzielić rynek tak, że poszczególni dystrybutorzy sprzedawali pojazdy jedynie klientom mieszkającym lub prowadzącym działalność gospodarczą najbliżej ich salonu. W praktyce mogło wyglądać to tak, że jeśli do dealera zgłosił się potencjalny nabywca z innego regionu, wówczas był odsyłany do konkurencyjnego dystrybutora. W przypadku, kiedy klient nie podawał skąd pochodzi, był proszony o udanie się do dealera najbliżej miejsca zamieszkania lub o potwierdzenie, że dany salon sprzedaży jest tym najbliższym.

 

Zebrany przez UOKiK materiał wskazuje, że dealerzy i KIA mogli ustalać też ceny oferowane klientom. Dystrybutorzy marki KIA prowadząc korespondencję z klientami wskazywali na spójny, jednolity w całej sieci charakter cen, a także na odgórnie zdefiniowane w Polityce KIA grupy rabatowe, argumentując przy tym, że nie mieli możliwości zwiększania rabatu.

 

Z posiadanych przez UOKiK informacji wynika także, że KIA Polska mogła pilnować aby ustalenia dotyczące podziału rynku i cen były przestrzegane. Mogli to robić również sami dealerzy, np. informując importera oraz siebie wzajemnie o ich zdaniem zbyt niskiej cenie sprzedaży lub marży innego dystrybutora.

 

Mamy dowody, że co najmniej od 2013 r. sprzedaż samochodów marki KIA mogła być prowadzona niezgodnie z prawem. Potencjalni klienci mogli zostać pozbawieni możliwości swobodnego wyboru sprzedawcy, który przedstawi im najlepszą ofertę cenową. Postawiłem zarzuty zarówno przedsiębiorcom, jak i menadżerom, którzy bezpośrednio mogli odpowiadać za ustalenia – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

 

Postępowanie prowadzone jest wobec następujących przedsiębiorców:

 

  • Kia Polska,
  • AS Motors Classic z Warszawy,
  • Autotechnika Woźniak z Piły,
  • Gam z Wrocławia,
  • Landcar ze Starowej Góry,
  • Marvel z Łodzi,
  • Auto-Centrum I.M. Patecki z Krakowa,
  • Autocentrum Patecki z Krakowa,
  • Wadowscy z Krakowa,
  • Wrobud z Wrocławia,
  • Lee Motors z Komornik.

 

Zarzuty otrzymały także osoby zarządzające w AS Motors Classic, Landcar, Marvel, Wrobud oraz KIA Polska.

 

Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję przedsiębiorcom grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu. Na menadżerów mogą zostać nałożone sankcje do 2 mln zł.

 

Źródło: UOKiK

Zdjęcie główne: wdnet

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).