Gdy układ hamulcowy samochodu zaczyna wydawać głośne piski lub zgrzyty, lub też można odczuć gorszą jakość działania hamulców, najczęściej uważa się, że jest to spowodowane wadliwymi klockami lub tarczami hamulcowymi. Nie zawsze jednak tak się dzieje. Źródłem problemów z hamowaniem mogą być również zaciski hamulcowe. Na szczęście do zapewnienia ich sprawnego działania często wystarcza przeprowadzenie odpowiedniej konserwacji. Przyjrzyjmy się najczęstszym przyczynom niszczenia elementów układu hamulcowego i dostępnym opcjom konserwacji, które pomagają zachować optymalną funkcjonalność tego układu.
Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych elementów pojazdu, ponieważ hamulce są regularnie włączane i zwalniane setki, jeśli nie tysiące razy, podczas podróży. Zaciski hamulcowe odgrywają kluczową rolę w układzie hamulcowym, umożliwiając kontrolowane hamowanie w każdej sytuacji.
Po ciśnięciu pedału hamulca pompa hamulcowa tłoczy płyn hamulcowy przez przewody hydrauliczne. Ciśnienie wytworzone wskutek takiego działania jest natychmiast przenoszone do zacisków hamulcowych, które — z dodatkową pomocą znajdujących się w ich wnętrzu dużych tłoczków — zmuszają klocki do kontaktu z tarczą hamulcową, zatrzymując lub spowalniając pojazd.
Aby układ hamulcowy działał prawidłowo i bezpiecznie, jego elementy muszą mieć możliwość swobodnego poruszania się. Zaciski hamulcowe są wykonane z metalu, który zapewnia korzystne właściwości, takie jak wytrzymałość mechaniczna i odporność termiczna. Minusem jest jednak to, że większość metali z czasem koroduje i pogarszają się ich właściwości.
Korozja hamuje ruch elementów układu hamulcowego. Może to na przykład uniemożliwić tarczom i klockom hamulcowym cofnięcie się na wymaganą odległość, co może skutkować stałym, lekkim kontaktem obu elementów. W dłuższej perspektywie może to prowadzić do nieregularnego zużycia elementów, przegrzewania się układu, a także hałasu i wibracji.
Przyczyn korozji jest wiele i wykraczają one daleko poza jedynie agresywne działanie wody. Zanieczyszczenia, sól i ciągłe obciążenie układu hamulcowego przyspieszają rozprzestrzenianie się korozji. Na przykład strumień wody pod wysokim ciśnieniem używany podczas mycia samochodu może ściągnąć uszczelki ochronne z zacisków hamulcowych, powodując przeciekanie wody między powierzchniami ślizgowymi. Co więcej, alkaliczne detergenty stosowane do mycia samochodów mogą prowadzić do korozji i utleniania się, skutkiem czego może być niepożądane piszczenie hamulców.
Wykonywana przez specjalistę odpowiednia konserwacja zacisków hamulcowych obejmuje szereg czynności, które zapewniają pełną sprawność tego komponentu. Dedykowane smary dla różnych elementów zacisków hamulcowych oraz stosowanie zestawów naprawczych do zacisków hamulcowych stanowią dwa główne sposoby skutecznej ich konserwacji.
1) Środki smarne:
Dobór odpowiedniego środka smarnego podczas konserwacji ma ogromne znaczenie dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania układu hamulcowego. Użycie nieodpowiedniego smaru jest wysoce niewskazane, ponieważ może spowodować zatłuszczenie prowadnic zacisku, które mogą stać się kwaśne. W takim przypadku wspornik może utracić możliwość poruszania się, co może prowadzić do przegrzewania się hamulców.
Rodzaj smaru stosowanego podczas konserwacji zależy od powierzchni styku, która wymaga smarowania. Odsłonięte punkty styku, takie jak punkty spoczynku na wspornikach i zaciskach, wymagają smaru, który nie tylko musi być w stanie wytrzymać wysokie temperatury wytwarzane przez hamowanie, ale też musi być wystarczająco odporny, aby uniknąć wypłukania go przez wodę.
Smar Brembo B-Quiet spełnia wszystkie te kryteria. Co więcej, w przeciwieństwie do popularnych smarów na bazie miedzi, jest on całkowicie wolny od metali, zapewniając dodatkową ochronę przed utlenianiem galwanicznym. Ten rodzaj smaru może być skutecznie stosowany w punktach spoczynku między metalowymi częściami klocka hamulcowego a zaciskiem. Jednak podczas nakładania go niezwykle ważne jest, aby smar ten był trzymany z dala od powierzchni ciernej klocków hamulcowych i tarcz, ponieważ może to pogorszyć skuteczność hamowania.
Prowadnice ślizgowe zacisku pływającego i powiązane z nimi sworznie wymagają stosowania innego rodzaju smaru. Gumowe części zacisku hamulcowego (uszczelki ochronne, osłony przeciwpyłowe, nasadki i gumowe osłony sworzni ślizgowych) są wytwarzane z EPDM — materiału zgodnego z płynami hamulcowymi DOT. EPDM wymaga specjalnego smaru zgodnego z tym materiałem.
Jak prawidłowo przeprowadzać konserwację zacisków hamulcowych?
2) Zestawy naprawcze do zacisków hamulcowych:
Zaciski hamulcowe zawierają pewne części wewnętrzne, które z czasem mogą ulec zużyciu i zniszczeniu. Wynika to z normalnego tarcia ślizgowego, które w wyniku takich czynników, jak pogoda oraz obecność soli i środków chemicznych na drogach, może powodować korozję gumowych i metalowych części zacisków hamulcowych.
Gdy jeden lub więcej elementów zacisku hamulcowego ulegnie zużyciu bądź uszkodzeniu, problem można łatwo rozwiązać za pomocą zestawu naprawczego do zacisku hamulcowego. Zawiera on elementy zacisku, które są najbardziej narażone na zużycie, takie jak sworznie ślizgowe w zaciskach pływających, uszczelki przeciwpyłowe, uszczelki tłoczka i same tłoczki, a także niezbędny smar do każdego z elementów, na przykład smar silikonowy. Zdecydowanie jednak warto zlecać wszelkiego rodzaju naprawy specjalistom.
Źródło: Brembo