Znajomość klienta bardzo pomocna warsztatom | MOTOFAKTOR

Znajomość klienta bardzo pomocna warsztatom

Jim Muse z Axalty uważa, że uważne słuchanie klientów może pomóc warsztatom lepiej przygotować się na przyszłość.

Branża napraw lakierniczych zmienia się w bardzo szybkim tempie. Od warsztatów wymaga się coraz niższych cen i jednocześnie nieustannego inwestowania w szkolenia i nowe technologie. Firmy zmagają się również ze starzejącymi się pracownikami oraz niedoborem dobrych, wykwalifikowanych specjalistów.

Ten problem pojawił się na długo przed pandemią koronawirusa. Obecna sytuacja tylko go podkreśla. Żeby przetrwać, warsztaty muszą szybko przygotować się na przyszłość.

Axalta Vice President of Refinish na Europę, Bliski Wschód i Afrykę - Jim Muse

Jak przygotować się na przyszłość

Jim Muse (Axalta)

Przygotowanie na przyszłość w tym przypadku oznacza zaplanowanie i wdrożenie w firmie zmian, które wychodzą naprzeciw przyszłym trudnościom i wymaganiom klientów. W ten sposób warsztaty obniżają ryzyko, że nie będą mogły sprostać potrzebom rynku i staną się zbędne.

 

Jednym z najlepszych sposobów na przygotowanie się na przyszłość jest uważne słuchanie klientów. Wiele serwisów deklaruje, że już to robi, ponieważ rozmawiają z klientami podczas przyjmowania i wydawania pojazdu. Jim Muse ostrzega jednak, że sprawa nie jest tak prosta, jak się wydaje.

Słuchanie klienta jest bardzo ważne, ale jest szereg czynności, które należy wykonać przed i po kontakcie z klientem. Warsztaty muszą zrozumieć, kim są ich klienci, zanim będą w stanie ich wysłuchać. Muszą też wiedzieć, co jest dla nich najważniejsze, aby podczas interakcji z nimi przyjąć właściwe podejście – na tym polega znajomość klienta.

- Jim Muse

Kim jest klient?

O tytuł „klienta warsztatu” konkuruje spora grupa kandydatów: kierowca, pośrednik zarządzający likwidacją szkód, ubezpieczyciel, producent pojazdu i potencjalnie właściciel floty lub leasingodawca.

Kto z nich jest zatem klientem? Tak naprawdę wszyscy. Warsztaty, które tego nie dostrzegają mogą mieć kłopoty.

- Jim Muse

 

Sytuacja i charakterystyka danego rynku mogą spowodować, że warsztaty będą pracować tylko z wybraną grupa klientów. Ale firmy, które postanowią pracować ze wszystkimi, muszą zrozumieć, że każdy segment wymaga oddzielnego podejścia, ponieważ ma inne wymagania i potrzeby.

Nie ma uniwersalnego podejścia. Z niedawno przeprowadzonego badania wynika, że 62% warsztatów inwestuje w wychodzenie naprzeciw zmieniającym się potrzebom klientów[1], co zdecydowanie cieszy. Nasz zespół ma wieloletnie, rozległe doświadczenie w pracy z firmami z różnych rynków i sektorów, w tym ze wszystkimi grupami klientów warsztatów. Dlatego wiemy, co jest ważne dla każdego segmentu.

- Jim Muse

Kierowca

Pod wieloma względami potrzeby tej grupy klientów są najłatwiejsze do zaspokojenia. Kierowcy chcą po prostu wrócić do stanu sprzed wypadku, tzn. jak najszybciej odzyskać samochód w sposób jak najmniej ingerujący w ich życie.

Kierowca oczekuje, że naprawiony element będzie wyglądał doskonale. Jeśli tak nie jest, można być pewnym reklamacji, co zawsze stanowi problem dla warsztatu. Dlatego podczas pracy z tą grupą klientów niezwykle ważne są umiejętności lakiernika.

- Jim Muse

Pośrednik zarządzający likwidacją szkód

Klienci z tej grupy mają zupełnie inne potrzeby niż kierowcy. Są pośrednikiem w procesie naprawy, dlatego też cenią szybkość i komunikację. Chcą, żeby warsztat bezzwłocznie kontaktował się z kierowcą. Zależy im też na jak najszybszej i rzetelnie wykonanej naprawie, ale w przystępnej cenie oraz wyłącznie w ustalonym zakresie.

Ci klienci oczekują aktualizacji na bieżąco, co może znacznie obciążyć nieprzygotowane na to warsztaty.

- Jim Muse

Ubezpieczyciel

Klienci z tej grupy stawiają warsztatom szereg wymagań.

Ubezpieczyciele chcą, aby warsztaty naprawiały ich samochody w pierwszej kolejności, niezależnie od wszystkiego. Wymagają, aby wykwalifikowani pracownicy wykonali naprawę prawidłowo, szybko i w ramach ustalonego budżetu.

- Jim Muse

 

Kontakt z tym klientem wymaga szczególnej uwagi, ponieważ dla ubezpieczyciela sposób traktowania właściciela polisy (kierowcy) przez warsztat to kluczowy element procesu obsługi klienta. W tym momencie właściciel polisy na własnej skórze przekonuje się, dlaczego opłaca składkę. Co więcej, jakość obsługi kierowcy przez warsztat wpływa też na wizerunek ubezpieczyciela – pozytywnie lub negatywnie.

Najgorszy scenariusz ma miejsce, gdy kierowca składa reklamację do ubezpieczyciela.

- Jim Muse

 

Dla niego pozytywne wrażenia kierowcy mają priorytetowe znaczenie w procesie utrzymania go jako klienta.

Producent samochodów

Dla klientów z tej grupy ważnymi czynnikami są: reputacja, normy i bezpieczeństwo. Aby utrzymać swoją ciężko wypracowaną reputację, warsztaty muszą przestrzegać surowych standardów. Niewłaściwy krok może spowodować, że producent straci przyszłe dochody, ponieważ klient zmieni markę samochodu. Dla warsztatu oznacza to nie tylko skazę na reputacji, lecz także ryzyko utracenia lukratywnej i prestiżowej aprobaty producenta.

- Jim Muse

 

Rosnąca popularność pojazdów autonomicznych powoduje, że ta grupa zyskuje na znaczeniu. Nieprawidłowo przeprowadzona naprawa, np. zmiana ustawienia czujników, może spowodować, że producent samochodu zostanie pozwany do sądu za stworzenie zagrożenia.

Firma zarządzająca flotą/leasingodawca

Dla tego klienta przede wszystkim liczy się ilość. Im szybciej i taniej warsztat jest w stanie przeprowadzać naprawy, tym więcej zleceń otrzyma.

Właściciele flot cenią oczywiście koszt i czas naprawy, ale wysoka jakość oznacza, że łatwiej jest im sprzedawać pojazdy z floty, co stanowi dla nich ważną kwestię, a dla warsztatów – doskonałą okazję, żeby zabłysnąć.

- Jim Muse

 

Innym czynnikiem podczas interakcji z tym klientem jest ogólne zadowolenie. To istotne zwłaszcza podczas współpracy z kierowcą floty. W skrócie: kierowca samochodu firmowego jest najcenniejszym zasobem we flocie firmy i tak właśnie warsztat powinien go traktować.

Co dalej?

Warsztatom, które już teraz są pod presją, dodawanie sobie kolejnych zmartwień może wydawać się niewłaściwym krokiem, ale w rzeczywistości są to działania kluczowe, aby przygotować się na przyszłość.

Często mówi się, że dbanie o satysfakcję klientów to najlepsza strategia biznesowa, więc trzeba ich na pewno słuchać. Ale żeby zadbać o rozwój i zrównoważone funkcjonowanie firmy na dynamicznym rynku, trzeba też klientów znać. Należy rozumieć, że są różne grupy klientów, na jakie kategorie się dzielą, jak ich potrzeby i wymagania wypadają w porównaniu do oferowanych usług oraz jak najlepiej się z nimi komunikować. To nie jest łatwe, dlatego też warsztaty powinny nawiązać współpracę z firmami, które pomogą im profesjonalnie, wydajnie i skutecznie poradzić sobie z tym wyzwaniem.

- Jim Muse

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).