W tym roku w pierwszej trójce zabrakło srebrnego, a jego udział na poziomie 10% jest najniższy od ponad dziesięciu lat. Wyniki ankiety wskazują też na rosnącą popularność szarego we wszystkich regionach świata. Mimo to w branży motoryzacyjnej niezmiennie królują cztery kolory – biały, czarny, szary i srebrny – które razem mają 80% udziału w światowym rynku.
Bardzo cieszymy się z tegorocznego wydania Globalnego Raportu Popularności Kolorów Samochodów. Po przeszło 65 latach badań nad preferencjami konsumentów w zakresie kolorów samochodowych jesteśmy niekwestionowanym liderem w dziedzinie przewidywania tendencji rynkowych. To dzięki nam nasi klienci mogą oferować wspaniałe samochody w najpopularniejszych kolorach.
Axalta Global Product Manager for Colour - Nancy Lockhart
Na szczeblu regionalnym preferencje kolorystyczne zasadniczo nie zmieniły się w ciągu ostatniego roku – z wyjątkiem jednej kwestii. W Europie popularność białego spadła o 1%, a szarego wzrosła o 2%, dzięki czemu po raz pierwszy zajął on najwyższe miejsce w regionie.
W ubiegłym roku na europejskim rynku SUV-ów odnotowaliśmy wzrost popytu na kolor szary, a w tym roku popularność tego koloru w segmencie samochodów kompaktowych/sportowych wzrosła o 5%. Po raz pierwszy w Europie różne odcienie szarego – od naturalnego po bardziej wyszukane i wyrafinowane – cieszyły się większą popularnością niż biały, który od wielu lat był ulubionym kolorem w tym regionie. Europejczycy zwrócili się w kierunku szarości, aby ograniczyć szum emocjonalny, jaki towarzyszy im na co dzień oraz doświadczyć jego kojącego działania.
Axalta Colour Designer na Europę, Bliski Wschód i Afrykę - Elke Dirks
Na pozostałych rynkach pozycję lidera wciąż utrzymuje biały, a w Azji jego notowania dodatkowo wzrosły o 1%. To w ogólnym ujęciu daje mu popularność na poziomie 49%.
Chiński konsument preferuje nowoczesność i wyrafinowanie, dlatego biel jest tu oczywistym wyborem.
Axalta Colour Designer na Chiny - Annie You
Biały najwyżej cenią również użytkownicy z Ameryki Południowej i Północnej, jednak także tutaj odnotowaliśmy wzrost zainteresowania szarym.
Choć czołowe pozycje w rankingach popularności na świecie wciąż zajmują kolory neutralne – biały, czarny, szary i srebrny – dostrzegamy wzrost zainteresowania innymi barwami, które jeszcze kilka lat temu nie miały właściwie szans. Konsumenci zaczynają inaczej patrzeć na kolory samochodów, a nasza firma jest gotowa, aby wraz z branżą motoryzacyjną wyjść naprzeciw tym zmianom.
- Nancy Lockhart
Konsumenci z całego świata decydują się też na bardziej zróżnicowane odcienie – od zielono-niebieskiego przez morski, granatowy, lodowy niebieski, aż po denim. W ujęciu globalnym czerwony najchętniej wybierają konsumenci z Ameryki Północnej (9%), a brązowe i beżowe odcienie królują w Rosji (12%). Kolor ma ogromny wpływ na decyzje zakupowe klientów końcowych oraz branding produktu. Dlatego Axalta w dalszym ciągu będzie angażować się w rozwój kolorów i technologii dla lakierów samochodowych.
Na drogach można szybko zauważyć kolory niebieskie, czerwone i brązowe/beżowe prezentowane w spektakularnych odcieniach. Niebieski jest najpopularniejszy w Ameryce Północnej i Europie – w tym kolorze jest 10% pojazdów na tych rynkach. Dlatego znalezienie odcienia niebieskiego, który przypadnie do gustu konsumentowi, nie jest żadnym problemem.
- Nancy Lockhart
Zestawienie kolorów według rankingu można przejrzeć TUTAJ. Z kolei cały Raport Popularności Kolorów Samochodów jest dostępny TUTAJ.
Globalny Raport Popularności Kolorów Samochodów Axalta po raz pierwszy opublikowano w 1953 r. Jest to najdłużej wydawana i najbardziej wszechstronna publikacja dotycząca trendów kolorystycznych. Wraz z raportem na temat trendów kolorystycznych globalni eksperci ds. kolorów w firmie Axalta tworzą historię i przyszłość kolorów w branży motoryzacyjnej. Raport daje producentom OEM lepszy wgląd w preferencje konsumentów i pozwala im podejmować świadome decyzje w kwestii kolorów samochodów.
Źródło: Axalta