Dziesięciu krajowych finalistów spotkało się 20 i 21 maja w Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 w Warszawie, by wziąć udział w jednym z najbardziej prestiżowych konkursów dla młodych mechaników w tej części Europy. Pasjonaci mobilności mieli możliwość sprawdzenia swoich umiejętności w dziesięciu konkurencjach przygotowanych przez partnerów, którymi są topowi dostawcy komponentów w branży motoryzacyjnej: Bosch, Continental, Elring, Febi, Mann-Filter, Meyle, Schaeffler, Shell, Varta oraz ZF Aftermarket.
Przygotowane konkurencje dotyczyły diagnostyki modułów sterujących, kontroli układu hamulcowego, wymiany uszczelniacza wału korbowego, pomiaru dwumasowego koła zamachowego, montażu sprzęgła, testu akumulatora czy ustawienia pierścienia napinającego w skrzyniach biegów TCT.
Oprócz czynności serwisowych, dotyczących pojazdów osobowych, na uczestników czekały również zadania dotyczące pojazdów ciężarowych. Przygotowane zostały one przez firmę ZF Aftermarket i były podzielone na dwie części – test teoretyczny oraz część praktyczną. Pierwszy zakładał sprawdzenie wiedzy na temat układu pneumatycznego stosowanego w ciągnikach siodłowych. W drugiej części zawodnicy musieli zbudować najprostszy układ pneumatyczny, hamulcowy, jaki można zastosować w pojeździe ciężarowym.
Temat serwisowania pojazdów użytkowych został dołączony do konkursu Young Car Mechanic od ubiegłorocznej edycji. Nadal jest to więc nowość w układzie przygotowanych konkurencji. A jak poziom zawodników ocenia przedstawiciel ZF Aftermarket?
Poziom przygotowania uczestników oceniam bardzo dobrze. Zwłaszcza, że zadanie, które przygotowaliśmy w tym roku było związane z segmentem CV, czyli pojazdów komercyjnych. Podczas rozmów z uczestnikami łatwo można było wywnioskować, że niewielu z nich miało do czynienia z pojazdami ciężarowymi w szkole. Wiedza, którą staraliśmy się nie tylko egzekwować, ale również przekazać, była dla nich czymś nowym. Niezwykle budujący jest fakt, że kilka osób z tego grona jest poważnie zainteresowana tym, by związać swoją przyszłość z serwisowaniem pojazdów komercyjnych. To oznacza, że włączenie sekcji ciężarowej do listy konkurencji było właściwą decyzją.
Ekspert ds. konceptów warsztatowych ZF Aftermarket - Grzegorz ArbajterNajwiększą nowością konkursu było dołączenie nowego partnera w postaci Fundacji Inter Cars, która dla każdego z finalistów ufundowała nagrody w postaci jednorazowego stypendium w wysokości 1000 zł na rozwój talentów i zainteresowań każdego z uczniów. Najlepsze 3 osoby, które znalazły się na podium krajowej edycji konkursu, otrzymały od Fundacji także iPady PRO.
Jednak zaangażowanie Fundacji Inter Cars nie ograniczyło się wyłącznie do sponsorowania nagród. Podczas 7. Krajowego finału Young Car Mechanic był również obecny jeden tajemniczy młody człowiek, którym okazał się Jakub Dźwierzyński. Jest on stypendystą programu Akcelerator Fundacji Inter Cars i chociaż nie brał bezpośrednio udziału w finale, to dzięki Fundacji miał okazję poznać środowisko i spróbować swoich sił na przygotowanych stanowiskach.
Kuba jest stypendystą naszego programu Akcelerator. Niestety, nie mógł wystąpić w konkursie jako pełnoprawny uczestnik, ponieważ szkoła, w której się uczy, nie jest objęta programem Młode Kadry. Natomiast bardzo chciał wziąć udział w rywalizacji i poczuć ten klimat oraz zmierzyć się z najlepszymi z całej Polski. W ramach programu Akcelerator wszyscy nasi stypendyści mają swoich mentorów, którzy się nimi opiekują. Jego mentor dowiedział się o tym, że Kuba ma taką ambicję, by wziąć udział w konkursie i mu to umożliwił, organizując całą operację. Niestety nie może być klasyfikowany jako laureat ze względu na to, że nie spełnia wymagań formalnych regulaminu. Natomiast był z nami obecny i bardzo się cieszymy, że osiąga sukcesy.
Starsza Specjalistka ds. Projektów Strategicznych w Fundacji Inter Cars - Katarzyna OrlikowskaCieszę się, że się tutaj znalazłem. Nie sądziłem, że poziom konkursu będzie aż tak wysoki. Do rozwiązania wyznaczonych zadań niezbędna okazała się zarówno wiedza teoretyczna, praktyczna, jak i umiejętność logicznego myślenia. Sądzę, że uczestnicy byli naprawdę świetnie przygotowani. Z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że jest to konkurs dopięty na ostatni guzik, zarówno pod względem merytorycznym, jak i organizacyjnym. Dzięki takim konkursom jak ten, utwierdzam się w przekonaniu, że chciałbym związać swoją przyszłość z branżą motoryzacyjną, za co dziękuję również wszystkim z Fundacji Inter Cars.
stypendysta programu Akcelerator - Jakub Dźwierzyński
Warto wspomnieć, że nie jest to jedyny stypendysta programu Akcelerator, który brał udział w tym wydarzeniu. Drugim, już pełnoprawnym, uczestnikiem konkursu Young Car Mechanic był Łukasz Stępniewski, który zajął w krajowym finale zaszczytne drugie miejsce.
Poziom konkursu Young Car Mechanic, w moim odczuciu, jest ligą światową, a z pewnością numerem jeden w Polsce. Byłem już na wielu konkursach i trochę zadań mam za sobą. Organizacja, poziom zadań oraz ich wszechstronność sprawiają, że inicjatywa organizowana przez Inter Cars to naprawdę europejski top.
finalista z Zespołu Szkół Samochodowych w Radomiu - Łukasz StępniewskiDziesiątka finalistów walczyła o tytuł najlepszego młodego mechanika w Polsce oraz o szansę na reprezentowanie naszego kraju na arenie międzynarodowej. Wypracował ją sobie sobie Dominik Fic z Zespołu Szkół Mechanicznych nr 1 w Krakowie, który zajął pierwsze miejsce w finale krajowym 7. edycji konkursu Young Car Mechanic. Na drugim miejscu uplasował się Łukasz Stępniewski z Zespołu Szkół Samochodowych w Radomiu, a podium zamknął Marcin Król z Zespołu Szkół nr 7 w Katowicach.
Znalezienie się na czołowych pozycjach nie przyszło finalistom łatwo, czego dowodem jest klasyfikacja generalna ze szczegółową punktacją zawodników. Przewaga punktowa w czołówce była niewielka, co tylko dowodzi o poziomie rywalizacji w polskim finale Young Car Mechanic.
Przede wszystkim motoryzacja zmienia się niezwykle dynamicznie. Co za tym idzie natłok informacji jest bardzo duży i trudno jest czasem się w tym odnaleźć. Ważne jest, by potrafić odsiać fałszywe informacje od prawdziwych. Sugerowałbym, żeby młodzi ludzie weryfikowali źródła, które są dostępne, nauczyli się filtrować informacje i umiejętnie z nich korzystali. Wiele osób wykonuje coś na pamięć lub na zasadzie prób i błędów, choć dokładne instrukcje są w zasięgu ręki. Wystarczy poszukać tej właściwej informacji technicznej i wykonać krok po kroku czynności według wskazówek, by poprawnie zamontować dany podzespół lub cokolwiek zdiagnozować. Umiejętność korzystania z informacji jest kluczem do prostszej pracy, ale i prostszego życia.
Technical Services Manager w Schaeffler Polska - Marek Matejkowski
Źródło: Inter Cars