„Next Generation Mobility. Now.” („Mobilność następnej generacji. Teraz.”) – w przypadku IAA Mobility 2021 w Monachium motto ZF jest bardzo trafne. Następuje bowiem gwałtowny przełom w potrzebach i zachowaniach społeczeństwa w zakresie mobilności. ZF, dostrzegając w tym trendzie ogromny potencjał, koncentruje się na nowych, zrównoważonych i kompleksowych koncepcjach mobilności i układu napędowego. Technologie do ich wdrożenia są już dostępne. Podczas targów IAA firma ZF planuje zarówno światową, jak i europejską premierę swoich rozwiązań.
Zrównoważona mobilność staje się dla ludzi czymś wymiernym. Dzięki swoim produktom i rozwiązaniom ZF pomaga ugruntować ją w społeczeństwie, czyniąc ją coraz bardziej widoczną w codziennym życiu. Nigdy wcześniej targi IAA nie były lepszą platformą do kompleksowych rozmów o mobilności jako całości. To nam w ZF bardzo odpowiada, ponieważ znakomicie odnajdujemy się w niemal wszystkich obszarach mobilności.
Prezes ZF - Wolf-Henning ScheiderŚwiatowa premiera modułowego zestawu napędowego Modular eDrive Kit pokazuje, jak silna jest pozycja firmy ZF w obszarze elektromobilności. Łączy on całą wiedzę zespołu ZF ds. elektromobilności w rozwiązania systemowe, komponenty i oprogramowanie sterujące w jedną elastyczną platformę. Wszystkie nowe e-napędy z modułowego zestawu eDrive Kit oferować mają znaczną poprawę gęstości mocy, wagi i wydajności. Zoptymalizowane przekładnie, jak również wysoce wydajne koncepcje chłodzenia i smarowania, mają redukować straty mechaniczne nawet o 70%.
Ponadto, opatentowane innowacje w zakresie elektroniki mocy zostały włączone do systemu modułowego. Oznaczać ma to wymierne korzyści dla przemysłu motoryzacyjnego:
Wśród wszystkich kluczowych liczb naszego Modular eDrive Kit jedna jest dla nas najważniejsza: 50. percentyl. Ponieważ skracamy czas opracowywania nowych napędów elektrycznych nawet o 50 procent. Osiągamy to dzięki wspólnej bazie technicznej i międzyplatformowemu rozwojowi komponentów, dzięki efektom synergii i wyższemu stopniowi dojrzałości od samego początku.
- Wolf-Henning ScheiderModular eDrive Kit firmy ZF dawać ma również producentom dużą swobodę w ustalaniu priorytetów konstrukcyjnych pomiędzy maksymalnymi osiągami a efektywnością, ponieważ oferuje najszerszy możliwy zakres – od samochodów kompaktowych po segment premium: Możliwe są konfiguracje od 75 do 400 kW mocy i od 350 do 540 Nm momentu obrotowego. Konsekwentnie modułowa koncepcja zestawu Modular eDrive Kit ma stanowić optymalne uzupełnienie strategii platformowych dla klientów ZF: od uznanych producentów pojazdów po nowych klientów z branży motoryzacyjnej i firmy technologiczne. Dzięki temu firma ZF oferuje obecnie producentom samochodów platformę, której potrzebują dla następnej generacji pojazdów akumulatorowo-elektrycznych.
Zautomatyzowane i autonomiczne pojazdy wymagają mocy obliczeniowej superkomputerów na kołach. Sercem pojazdów przyszłości jest zatem centralna jednostka obliczeniowa, ponieważ umożliwia ona realizację nowych funkcji z odpowiednią wydajnością – z korzyścią dla bezpieczeństwa, efektywności i komfortu.
Dlatego firma ZF opracowała jako podstawę wysokowydajny komputer – ZF ProAI. Najnowsza generacja ZF ProAI ma swoją europejską premierę na targach IAA Mobility. Jest to obecnie najbardziej elastyczny i wydajny superkomputer dla przemysłu motoryzacyjnego. W połączeniu z dużym udziałem standardowych komponentów, ZF oferuje w tym rozwiązaniu unikalne połączenie najważniejszych elementów takiego systemu.
ZF ProAI jest dostępny w skalowalnych poziomach wydajności od 20 do 1000 TeraOPS. W porównaniu z poprzednią wersją, zwiększono wydajność o 66% i obniżono zużycie energii nawet o 70%. Dzięki temu osiągnięto wyjątkową wydajność energetyczną na poziomie trzech TeraOPS na wat. Równocześnie wszystkie warianty ZF ProAI zostały zaimplementowane na jednolitej platformie o wymiarach zaledwie 24 x 14 x 5 cm. Dzięki temu zajmuje on mniej miejsca niż iPad. ZF ProAI nadaje się do każdego typu pojazdu i do wszystkich poziomów zautomatyzowanej lub autonomicznej jazdy: od poziomu 2 do poziomu 5.
Firma ZF już lata temu skoncentrowała swoją strategię na konsekwentnym rozwoju technologii dla mobilności nowej generacji. Teraz to procentuje: Na targach IAA nie pokazujemy pomysłów na przyszłość, lecz gotowe do produkcji rozwiązania, które nasi klienci mogą zamawiać i które już wkrótce będą wpływać na sposób przemieszczania się ludzi na drogach. Według naszych szacunków, autonomiczna jazda po osiągnięciu poziomu 4 lub 5 ugruntuje się najpierw w segmencie pojazdów użytkowych, a także w miejskim transporcie pasażerskim. Już teraz jesteśmy aktywni na rynku m.in. autonomicznych systemów wahadłowych.
- Wolf-Henning Scheider
Mapa drogowa zielonej energii: Neutralność klimatyczna dziesięć lat wcześniej Grupa ZF zapewniła w Green Power Roadmap, że jej wszystkie działania staną się neutralne dla klimatu do 2040 roku – dziesięć lat wcześniej, niż przewiduje paryskie porozumienie klimatyczne.
Zrównoważony rozwój jest dla ZF obowiązkowym kryterium – ważnym kamieniem milowym będzie redukcja emisji CO2 w zakładach ZF o 80% do roku 2030 w porównaniu z rokiem 2019. ZF przejmuje również odpowiedzialność za swój łańcuch dostaw i fazę użytkowania swoich produktów. Cel: do roku 2030 zredukować tzw. emisję Scope 3 o 40% w porównaniu z rokiem 2019.
Również pracownicy firmy mogą odegrać przełomową rolę: Już teraz 80% nowo zamawianych samochodów służbowych w ZF w Niemczech jest zelektryfikowanych. Ponadto firma ZF dofinansowuje instalację prywatnych urządzeń do ładowania samochodów służbowych. Co więcej, do końca 2021 r. w każdym zakładzie ZF na świecie powstaną miejsca ładowania. W Niemczech ponad 50 000 pracowników może również wypożyczyć za pośrednictwem ZF rower lub e-rower.
To nie wszystko: odgrywamy również istotną rolę w kształtowaniu wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych. Obecnie już 25 procent wszystkich turbin wiatrowych zawiera przekładnię ZF. Same te turbiny mogą zaopatrzyć w energię odnawialną nawet 100 milionów gospodarstw domowych - a co miesiąc przybywa kolejny milion.
- Wolf-Henning Scheider
Firmę ZF można znaleźć na targach IAA Mobility 2021 w Monachium: Stoisko A1.B80
Źródło: ZF