Blisko 2/3 europejskich flot uznaje zrównoważony rozwój za „ważny” element swojej działalności, a w przypadku największych flot (powyżej 500 pojazdów) odsetek ten wzrasta do 93%. Takie wnioski płyną z czwartej edycji raportu Goodyear Sustainable Reality Survey 2024. Wśród najczęściej wymienianych barier utrudniających realizację celów proekologicznych wymieniano koszty i złożoność rozwiązań.
W tegorocznej edycji badania Goodyear wzięła udział rekordowa w historii ankiety liczba flot. Aż 1700 firm transportowych z całej Europy, w tym z Polski, podzieliło się opinią na temat działań proekologicznych i ich miejsca w strategii biznesowej. Badanie 2024 rzuca światło na najnowsze trendy i obawy operatorów flot wobec rosnącej presji związanej z godzeniem własnej wydajności z celami środowiskowymi.
Podobnie jak w poprzednich latach, w podziękowaniu za każdą wypełnioną ankietę, Goodyear zasadził drzewo we współpracy z organizacją non-profit TreeNation. W ciągu czterech lat prowadzenia badania posadzono już ponad 7000 drzew.
Motywacje do działań proekologicznych różnią się w zależności od wielkości floty. Ponad połowa większych flot (59%) liczących od 100 do 500 pojazdów postrzega zrównoważony rozwój jako sposób na podkreślenie wartości korporacyjnych, a w przypadku największych flot odsetek ten wzrasta do 72%. Potwierdza to trend, w którym reputacja i wartości korporacyjne stają się głównymi motywatorami działań proekologicznych. Natomiast mniejsze floty (1-100 pojazdów) patrzą na zrównoważony rozwój z innej perspektywy, traktując go przede wszystkim jako sposób na obniżenie kosztów operacyjnych – aż 45% z nich koncentruje się na oszczędnościach.
Chociaż zrównoważony rozwój pozostaje priorytetem dla flot, największym wyzwaniem wciąż pozostają koszty – aż 63% firm transportowych wskazuje wysoki koszt zrównoważonych rozwiązań jako istotną barierę. Dodatkowo, 43% respondentów uważa złożoność proekologicznych rozwiązań za kolejny poważny problem. Wyzwania te dotykają flot każdej wielkości, co podkreśla potrzebę wprowadzenia bardziej przystępnych cenowo i łatwiejszych do wdrożenia rozwiązań, które mogą realnie przyczynić się do zmian.
Przykładem może być Goodyear Total Mobility pozwalający z gamy różnych rozwiązań uszyć „pakiet na miarę”, adekwatnie do rozmiaru floty i jej biznesowych celów oraz ambicji – od paliwooszczędnych opon, przez system FleetOnlineSolutions, aplikację Goodyear eJob, po czujniki TPMS i czytniki Checkpoint i Drivepoint. Wszystkie te elementy połączone są z nowoczesnymi aplikacjami i wspierane systemami przetwarzania danych, sprowadzając bardzo skomplikowany proces zarządzania flotą do poziomu jednego ekranu komputera czy tabletu.
Oszczędność paliwa pozostaje kluczowym elementem strategii zrównoważonego rozwoju flot. Aż 58% firm inwestuje w nowoczesne pojazdy, widząc w nich szansę na poprawę efektywności środowiskowej, a ponad połowa flot (52%) nadal stawia na paliwooszczędne opony. Coraz większą rolę odgrywają również szkolenia kierowców (44%) oraz rozwiązania telematyczne (43%), co podkreśla rosnący nacisk na poprawę wydajności operacyjnej, wykraczającą poza sam sprzęt.
Nowe pytanie w ankiecie 2024 ujawniło, że ponad 70% flot uważa, iż zrównoważony rozwój odbywa się kosztem wydajności. To spostrzeżenie podkreśla istotną percepcję w branży transportowej, którą Goodyear aktywnie stara się zmieniać dzięki swoim najnowszym innowacjom.
Wprowadzone kilka tygodni temu na rynek nowe linie opon Goodyear EQMAX i EQMAX ULTRA pozwalają zakwestionować pogląd, że floty muszą poświęcić wydajność na rzecz zrównoważonego rozwoju. Opony te zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić dłuższe przebiegi, oszczędność paliwa i trwałość, a jednocześnie są w 55% wykonane z ekologicznych materiałów [1].
Dzięki zaawansowanym mieszankom i innowacjom konstrukcyjnym, modele EQMAX i EQMAX ULTRA oferują do 20% dłuższy przebieg i do 6% niższe opory toczenia w porównaniu do poprzednich modeli. Stosując te produkty floty mogą zmniejszyć emisję dwutlenku węgla bez uszczerbku dla osiągów podczas pracy.
„W Goodyear rozumiemy, jak istotna jest równowaga między zrównoważonym rozwojem a wydajnością. Wyniki najnowszego badania potwierdzają obawy branży, jednak dzięki wprowadzeniu serii opon EQMAX i EQMAX ULTRA z dumą oferujemy rozwiązania, które pozwalają flotom nie rezygnować z żadnego z tych dwóch kluczowych celów. Te opony są dowodem naszego zaangażowania w innowacje i dążenie do zrównoważonego rozwoju” – powiedział Maciej Szymański, dyrektor ds. marketingu handlowego w Goodyear EMEA.
Przeprowadzana co roku ankieta Goodyear Sustainable Reality pozostaje ważnym miernikiem zmieniającego się krajobrazu zrównoważonego rozwoju w branży transportowej. Tegoroczna edycja po raz kolejny podkreśliła znaczenie dostarczania flotom praktycznych i skutecznych rozwiązań.
Szczegółowe informacje na temat ankiety oraz tego, w jaki sposób Goodyear wspiera floty w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju, są dostępne na stronie www.goodyear.com.
[1] Gama opon EQMAX zawiera do 55% zrównoważonych materiałów. Goodyear definiuje zrównoważony materiał jako taki, który jest pochodzenia biologicznego (zgodnie z normą ISO 14021), odnawialny lub pochodzący z recyklingu, co oznacza materiał przetworzony z odzyskanego surowca (zgodnie z ISO 14021). Zrównoważony materiał może również być produkowany z zastosowaniem praktyk promujących ochronę zasobów i/lub redukcję emisji, takich jak bilans masy ISCC PLUS, który jest certyfikacją umożliwiającą śledzenie ilości i cech zrównoważonych materiałów o obiegu zamkniętym i/lub pochodzenia biologicznego w łańcuchu wartości, na podstawie weryfikowalnych zapisów księgowych (źródło: www.iscc-system.org/certification/chain-of-custody/mass-balance/).
Źródło: Goodyear