Zwolnienia w branży motoryzacyjnej | MOTOFAKTOR

Zwolnienia w branży motoryzacyjnej

Zwolnienia w Europejskim łańcuchu dostaw dla motoryzacji mogą osiągnąć poziom z czasów pandemii COVID-19 - ostrzega europejskie stowarzyszenie dostawców motoryzacyjnych CLEPA.

Badania CLEPA pokazują, że od 2020 roku sektor stracił około 86 000 miejsc pracy, choć wcześniej prognozowano, że do 2025 roku powstanie ponad 100 000 nowych stanowisk.

W pierwszej połowie 2024 roku ogłoszono zwolnienie dodatkowych 32 000 pracowników, co przewyższa liczbę zwolnień z najgorszego okresu pandemii. Spadek popytu, rosnące koszty produkcji i opóźnienia w inwestycjach w nowe technologie są głównymi czynnikami utraty miejsc pracy.

Sekretarz generalny CLEPA, Benjamin Krieger, zauważył, że najnowsze dane to poważne ostrzeżenie. Według niego, sektor motoryzacyjny, który jest kluczowy dla gospodarki Europy, znajduje się w punkcie zwrotnym. Aby zabezpieczyć miejsca pracy i odzyskać konkurencyjność na światowym rynku, potrzebne są zmiany regulacyjne, w tym elastyczniejsze podejście do norm CO2 oraz większy dostęp do danych z pojazdów. Bez takich działań Europa może stracić swoją pozycję lidera w branży motoryzacyjnej.

Berek – Chiny uciekają…

 

Najważniejsze liczby:

  • Od 2020 roku sektor motoryzacyjny stracił 86 000 miejsc pracy, co przekłada się na stratę netto 56 000 miejsc, pomimo prognoz stworzenia 100 000 nowych stanowisk do 2025 roku.
  • W pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku ogłoszono likwidację 32 000 miejsc pracy, co przewyższa zwolnienia z drugiej połowy 2020 roku, kiedy to stracono 29 000 miejsc.
  • Rentowność sektora dostaw jest zbyt niska, by umożliwić kluczowe inwestycje w zieloną i cyfrową transformację Europy, co stawia pozycję Europy jako lidera innowacji motoryzacyjnych w niebezpieczeństwie.
  • Od 2020 roku stworzono tylko 29 000 nowych miejsc pracy, z czego około 19 000 dotyczyło technologii pojazdów elektrycznych, co stanowi jedynie 20% prognoz.
  • Mimo pewnych oznak ożywienia w handlu, europejscy dostawcy tracą konkurencyjność na rynku globalnym, a spadek inwestycji hamuje transformację sektora.
  • Niemcy, najbardziej dotknięte, straciły 60% wszystkich miejsc pracy, co przekłada się na 52 000 utraconych stanowisk od 2020 roku.

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google

Źródło: AutomotiveSuppliers

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).